Terre de fromages opent outlet store in de strijd tegen voedselverlies

16.11.2022

Al 40 jaar maakt Terre de fromages heerlijke kazen in Herve, een stad in de provincie Luik die bekend staat om haar kaascultuur. Het familiebedrijf opent een outlet store voor kazen, die bijvoorbeeld te klein zijn of dicht aanleunen bij hun houdbaarheidsdatum. Marie-Line Deliège, winkelverantwoordelijke: “Met dit nieuwe concept vermijden we voedselverlies en kan de consument aan een lagere prijs genieten van lokale, kwaliteitsvolle kazen.”

Een kleinschalig labo tegen voedselverlies

Terre de fromages, het vroegere Herve Société, verwerkt de melk van 30 melkveebedrijven uit de streek tot lokale kazen. Ze produceert de enige Belgische kaas met een Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Herve-kaas, evenals de kazen van de abdij van Val-Dieu, de Fagne-reeks, de Meule du Plateau en vele andere.

Het familiebedrijf verkoopt kazen via een netwerk van gespecialiseerde groothandelaars. Die staan in voor de verdeling van de kazen bij de zuivelhandelaars, speciaalzaken, restaurants... Maar je vindt sommige kazen evengoed in Belgische supermarkten. Nu voegt Terre de fromages daar een nieuw, fysiek en digitaal verkoopkanaal aan toe: haar ‘Factory Outlet’, waar ze te kleine kazen of kazen met een korte houdbaarheidsdatum aan een lagere prijs verkopen.

Marie-Line Deliège, winkelverantwoordelijke: “Op die manier gaan we de strijd tegen voedselverlies. Bovendien is een winkel voor rechtstreekse verkoop de ideale manier om nieuwe producten te testen. We beschouwen het als een klein "laboratorium" waarmee we bepaalde recepten al dan niet kunnen valideren. Onze kaasmakers maken nieuwe kazen, sturen ze naar de winkel en de consument kan ter plaatste het producten meteen beoordelen.” 

Lokaal en van kwaliteit

Door de samenwerking met lokale partners biedt Terre de fromages een kwalitatief assortiment aan van kazen afkomstig uit het Land van Herve. Naast kazen vindt de consument ook fruitsappen, siropen en ciders om toe te voegen zijn of haar kaasplankje. “Een fantastische manier om alle streekproducten te ontdekken,” voegt Marie-Line hieraan toe.

De huidige economische context dwingt Terre de fromages om voortdurend in te spelen op trends en de opzet van de winkel aan te passen zodra dat nodig is. “We zijn erin geslaagd om een cliënteel aan te trekken die hun steentje wil bijdragen tegen voedselverlies. Ze kopen bewust kazen van tweede keuze, waarvan de kwaliteit onveranderd blijft, en dat aan een lage prijs. Daar zijn we enorm fier op,” aldus Marie-Line.

Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
Milieu en energie
Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
food.be snacks