Groenten heruitgevonden: jongeren en voedingsbedrijven werken aan de voeding van morgen

24.04.2019

Brussel, 24 april 2019 – De eerste editie van het Food Forward event bracht vandaag voedingsbedrijven en jongeren samen rond 4 cruciale trends en uitdagingen voor de voeding van de toekomst: meer plantaardige voeding, nevenstromen valoriseren, voeding op maat van doelgroepen ontwikkelen en de digitalisering van het productieproces. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, maakte ook de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards. Met deze wedstrijden kunnen jongeren zelf ervaren welke kansen er voor hen liggen binnen voedingsbedrijven, door een innovatief product uit te vinden of een technische oplossing uit te dokteren. De hoofdprijs voor studenten van het hoger onderwijs ging naar een team van de KU Leuven voor hun product “StratiVeg”, een bladerdeeg met 30% groenten, minder vetten en meer vezels.

“Gezondheid en een evenwichtige voeding staan duidelijk hoog op de agenda van jongeren. We merken dit jaar een opvallende trend in de producten die jongeren ontwikkelden voor de Food At Work Student Awards: vaak proberen ze plantaardige producten – fruit, groenten, zeewier of noten - op een originele manier te verwerken in producten waar je die misschien niet verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een bladerdeeg of macarons”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Daarnaast zien we ook de duurzaamheidstrend zich voortzetten. Circulair ondernemen is steeds meer de norm. Net als veel van onze bedrijven zoeken ook jongeren naar manieren om niets verloren te laten gaan. Ze verwerken bijvoorbeeld restproducten, die vroeger naar veevoeding gingen, nu in nieuwe producten die we binnenkort misschien in de winkel terugvinden.”

Jongeren presenteren hun visie op de voeding van morgen

Op het gloednieuwe Food Forward event maakten Fevia en sectorfonds Alimento de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards, een reeks innovatiewedstrijden voor studenten uit het hoger onderwijs en leerlingen uit het secundair onderwijs. “Onze sector groeit en creëert veel jobs, maar we staan voor de uitdaging om die jobs vandaag en ook morgen ingevuld te krijgen. Voedingsbedrijven hebben in ons land dagelijks gemiddeld 1500 vacatures openstaan. We moeten jongeren dus warm maken voor een carrière in de voedingsindustrie”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Dat doen we onder meer met de Food At Work Student Awards waarbij we jongeren uitdagen om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat in de toekomst in de winkelrekken zou kunnen liggen. Of, in het geval van de Food At Work Techno Awards, een technische oplossing voor een bestaand probleem in een voedingsfabriek uit te werken.”

De eerste prijs voor de Food At Work Ecotrophelia Awards (voor studenten uit het hoger onderwijs) gaat naar een team van de KU Leuven. Hun product StratiVeg is een bladerdeeg met 30% groenten, bevat minder vetten dan een traditioneel bladerdeeg en is een bron van vezels. De tweede plaats gaat naar een team van de UCLouvain voor Inca Spread: een smeerpasta gemaakt uit kruiden en zaden van Sacha inchi, een plant afkomstig uit Zuid-Amerika. Het is rijk aan omega-3 vetzuren en aan eiwitten.

In de Food At Work Vlaanderen Awards voor leerlingen uit het Nederlandstalig secundair onderwijs ging een team van Ter Groene Poorte Voedingstechnieken aan de haal met de hoofdprijs. Hun product Crus Tu is een licht zoet en vezelrijk cakeje met een zacht aroma van groenten en noten. Het is dus een gezond alternatief als tussendoortje. De tweede prijs ging naar een team van ZAVO die met hun concept Vegetaron het zoete van een macaron combineren met het hartige van een groentevulling. Zo steken ze een aantal vergeten groenten en kruiden in een hip, smaakvol jasje.

Een team van het Athénée Royal Agri-St-Georges ging lopen met de eerste prijs in de Food At Work Awards Wallonie voor leerlingen van het Franstalig secundair onderwijs. Hun product Allo Végéta is een yoghurt met groenten en verrijkt met aloë vera. Met een verrassende smaak en laag caloriegehalte ontwikkelde dit team een zeer vooruitstrevend product. De tweede prijs in deze categorie gaat naar Cooks, een hartig biologisch koekje ontwikkeld door een team uit het Collège des Etoiles.

De Food At Work Techno Awards waren toe aan hun tweede editie en werd gewonnen door een team van Via Tienen voor hun project bij Kim’s Chocolate. Het team ontwikkelde een prototype op maat: door middel van een optische sensor wordt de spuitmond van de sierlijntjes op pralines automatisch opnieuw gecentreerd naar de juiste positie. Dit vermindert de productuitval. De tweede prijs ging naar een team van Emmaüs te Aalter voor hun project bij sauzenproducent Delino. Ze ontwikkelden een flessenklem en druppelgoot, waardoor flessen niet meer omvallen en er geen sauzen op de buitenkant van de flessen terechtkomen.

klik hier om foto's aan te vragen van de winnende teams

4 trends voor de toekomst

Het Food Forward event bracht ruim 200 deelnemers met vertegenwoordigers van meer dan 40 voedingsbedrijven samen met 33 jongerenteams rond de uitdagingen voor de voeding van morgen. Experts van de innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim schetsten 4 grote trends waarop voedingsbedrijven actief werken en die vaak ook terugkomen in de producten die de deelnemers van de Food At Work Student Awards dit jaar ontwikkelden.

“Consumenten zijn bewuster dan ooit bezig met voeding en kijken kritisch naar de voeding die ze aankopen. Wat is gezond? Wat is duurzaam? Bedrijven moeten inspelen op die veranderende vraag door te blijven innoveren. Zo weten we dat we meer groenten en fruit zouden moeten eten. De sector zoekt dus naar manieren om steeds meer en betere plantaardige alternatieven aan te bieden als deel van de zogenaamde eiwittransitie. Een tweede trend is om producten op maat van specifieke doelgroepen te ontwikkelen. Dat gaat van producten voor wie allergieën heeft tot specifieke concepten voor ouderen”, aldus Inge Arents van Flanders’ FOOD.

Maar niet alleen de producten zelf veranderen, ook het productieproces evolueert. “De derde trend is gelinkt aan de digitalisering die een enorme impact op de sector heeft. Voedingsbedrijven maken zich steeds meer de principes van de Industry 4.0 eigen, zoals het gebruik van big data. Denk maar aan bedrijven die data rond de oogst van grondstoffen gebruiken om de productie bij te sturen. Tenslotte is er ook de trend om steeds meer circulair te ondernemen. Bedrijven proberen niets verloren te laten gaan en reststromen te valideren; liefst in producten voor menselijke consumptie”, aldus François Heroufosse van Wagralim.