05.08.2025 Nieuws

De stem van de voedingsindustrie: van een zwerfvuiltaks tot een handelsakkoord EU-VS

Wat eten we morgen? Vanuit die vraag wil de voedingssector het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een gezond en duurzaam voedingssysteem. Daarvoor hebben we nood aan een daadkrachtig beleid: een duidelijke boodschap die Fevia de afgelopen maanden deelde in de media.

Belgische voedingsindustrie wikt en weegt na handelsakkoord EU-VS

De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben een handelsakkoord bereikt waarbij Europese voeding en dranken voortaan onderworpen worden aan een invoerheffing van 15%. Fevia verwelkomt het einde van de lange periode van onzekerheid voor Belgische voedingsbedrijven, maar noemt de invoerheffing een reden tot bezorgdheid, vooral voor sterk exportgerichte subsectoren. Er zijn structurele maatregelen nodig om de internationale concurrentiekracht van de sector te versterken, zeker in een gespannen geopolitieke context.

Waalse voedingsindustrie onder druk na moeilijk jaar

De Waalse voedingsindustrie heeft een uitdagend 2024 achter de rug. De omzet daalde met 2,9%, de productie viel terug naar het laagste peil sinds 2017 en de export nam voor het tweede jaar op rij af. Tijdens de Landbouwbeurs van Libramont riep Fevia Wallonie op tot een sterkere samenwerking binnen de voedingsketen, eerlijke handelsrelaties en een coherent beleid in overleg met alle betrokken partijen. Het doel: samen bouwen aan een duurzaam voedingssysteem.

Zwerfvuiltaks… voor de vuilnisbak!

Begin juli keurden de drie Belgische gewesten de invoering van een zwerfvuiltaks goed, waarbij producenten verantwoordelijk worden voor de opruimkosten van zwerfafval. Die maatregel komt neer op een extra kost van 102 miljoen euro voor bedrijven die bepaalde verpakkingen op de markt brengen, boven op de al bestaande verpakkingstaksen. In totaal loopt de factuur op tot 753 miljoen euro, een zware last voor ondernemingen die nu al kampen met hoge kosten en concurrentiële nadelen. Fevia verzet zich tegen deze nieuwe heffing, die volgens CEO Bart Buysse de grensaankopen verder zal aanwakkeren: “De torenhoge fiscale druk, zeker op drankverpakkingen, is nu al een belangrijke drijfveer achter de stijgende grensaankopen.”

Buitenlandse druk op Belgische voedingsbedrijven

De Belgische voedingsindustrie blijft onder druk staan door buitenlandse concurrentie, zoals het ultra-goedkope Temu-model dat botst met onze focus op kwaliteit en duurzaamheid. Ook grensaankopen blijven populair: de totale waarde steeg het afgelopen jaar met 25%, terwijl minder Belgen in 2025 nog naar Frankrijk getrokken zijn voor hun boodschappen. Onder meer de Franse taks op suikerrijke dranken heeft het prijsvoordeel verkleind. Daardoor verschuift het winkelgedrag richting Luxemburg en Duitsland. Fevia pleit voor eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld, zodat elke schakel in de keten een correcte verloning krijgt.