Jongeren ontwikkelen voeding op maat van mens en milieu

25.04.2024

Brussel, 24 april 2024 – En óf onze studenten de uitdagingen voor de voedingsindustrie anno 2024 kennen! Dat bewezen ze op de Food At Work Ecotrophelia Awards, een jaarlijkse innovatiewedstrijd georganiseerd door Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, waarbij studenten uit voedingsopleidingen uitgedaagd worden om de voeding van morgen te ontwikkelen. Het resultaat is zeer divers: van circulair en plantaardig naar extra voedzaam en on-the-go.

De producten van de 10 jongerenteams ontdekken? Klik hier

Dagelijks 5.500 openstaande vacatures

Met dagelijks 5.500 openstaande vacatures in de voedingsindustrie is de nood aan talent groter dan ooit. “De Belgische voedingsindustrie is met meer dan 102.000 jobs de grootste industriële werkgever van ons land. Helaas blijven onze bedrijven zoeken naar gemotiveerde food heroes. Met de Food At Work Ecotrophelia Awards willen we jonge talenten aanmoedigen om te kiezen voor een boeiende job in de voedingsindustrie waar ze vormgeven aan de voeding van morgen”, verklaart Bart Buysse, CEO van Fevia.

En de winnaar is… Full’iz!

De vakjury kende dit jaar de eerste prijs toe aan een team van de Université de Liège - Gembloux Agro-BioTech. Met Full’iz maakt het winnende team een voedzaam ontbijt-to-go: een hoogwaardig nutritioneel vruchtendrankje dat goed is voor zo’n 25% van je dagelijkse dosis fruit. De tweede prijs én de publieksprijs gaan naar een team van de Thomas More hogeschool dat inspeelt op een gat in de markt. Met Rein ontwikkelden ze een groentenspread op maat van nierpatiënten.

Eerste prijs: Full’iz (Université de Liège - Gembloux Agro-BioTech)

Tweede prijs: Rein (Thomas More hogeschool)

Op maat van mens en milieu

Met de innovatiewedstrijd Food At Work Ecotrophelia Awards geven jongeren hun kijk op de voeding van morgen. Tien studententeams namen de proef op de som en ontwikkelden hun eigen innovatieve en duurzame product. Wat blijkt? De jongeren van vandaag zijn begaan met mens en milieu. Hun creaties spelen in op alle huidige noden en tendensen, van circulair en plantaardig naar extra voedzaam en on-the-go

“Met hun innovatieve producten boden de studenten creatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. We zien heel wat producten waar nevenstromen in gevaloriseerd worden, en ook bij Flanders’ FOOD zetten wij via onze roadmap nevenstromen in op dit thema. Leuk om te zien dat jongeren hiermee bezig zijn!” (Lore Knaepen, Flanders’ FOOD)

Circulariteit voorop

Een eerste opvallende trend is dat de jongeren hun producten ontwikkelen met zorg voor het milieu en kiezen voor circulariteit. Met ingrediënten uit nevenstromen gaan ze zo voedselverlies tegen. Er schuilt veel potentieel in nevenstromen, met een smakelijke win-win voor milieu en voedselverlies.

Producten met een circulaire twist: La Scintillante, ProDrink

“Onze jongeren zijn duidelijk klaar voor een milieuvriendelijke, lekkere en verantwoorde toekomst van de voedingsindustrie. De studenten staan enorm sterk in hun technische kennis, en bekijken tegelijkertijd de markt vanuit een eco-innovatieve bril. Dat belooft voor de toekomst!”, Cécile Fontaine van Wagralim.

Voedzaam en toegankelijk

Een tweede trend is de focus op producten binnen een evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl, vaak op basis van veel groenten en fruit. Verschillende studententeams zochten naar plantaardige oplossingen met meer vezels of eiwitten, of met minder suikers. Anderen gingen nog een stapje verder met gefermenteerde producten of met probiotica.

Producten die de gezondere keuze gemakkelijker maken: Lenzo Pumpkin, Protensa

Studenten mikken opvallend vaak op evenwichtige tussendoortjes die ze op een gemakkelijke, snelle manier en on-the-go kunnen eten. Hun tussendoortjes zijn idealiter ook inclusief. Ze houden rekening met de specifieke noden van hun doelpubliek: van vegan, lactose- of glutenvrij tot geschikt voor nierpatiënten.

Producten op maat van de consument: Full’iz, Chickpea Clouds, Délice en coque, Prot & Bread, Omnibon en Rein

In onderstaande video stellen de studenten zelf hun producten voor: