Leeratelier Tiense Suiker: next level investeren in onderwijs
Met het leeratelier T-Competence biedt Tiense Suiker jongeren en werkzoekenden een unieke leerervaring in een echte industriële omgeving. Ze scherpen hun technische skills in een veilige leeromgeving aan, maken kennis met teamwork en ontdekken zo de toekomstmogelijkheden van een job in de voedingsindustrie. Het levert niet alleen nieuwe instroom en mooie doorgroeiverhalen op, maar ook een belofte: de komende jaren zetten ze nog sterker in op structurele samenwerking, want leren doe je levenslang.

Synergie als sleutel
Volgens Koen Prosmans, Head of Hiring & Development bij Tiense Suiker en één van de trekkers van het project, draaide het van bij de start om synergie. “Wij gaven aan dat het begeleiden van stagiairs slimmer en veiliger kon. Door de dialoog aan te gaan en samen te werken met scholen, VDAB, bedrijven én beleid konden we een kader bouwen rond duaal leren, nog voor het officieel ingeburgerd was. Zo sluiten de kwalificaties van scholen beter aan op de realiteit van de werkvloer.”
Dat kader kreeg in 2016 concreet vorm met de oprichting van het leeratelier. Dit kreeg de naam T-competence center: de T verwijst naar Tienen en tegelijk naar de samenwerking en het netwerk waarop het gebouwd is.

In het T-competence center leren jongeren in kleine groepen technische skills aan in een veilige omgeving buiten de productie. Scholen beschikken helaas niet altijd over up-to-date infrastructuur, waardoor jongeren soms onvoldoende voorbereid de arbeidsmarkt op komen. Ook de productievloer is niet altijd een optie om veiligheidsredenen. Zo ontstond de nood aan een aanvullend concept naast de klassieke stages.
Vandaag nemen meerdere scholen en VDAB-opleidingen deel, vooral in richtingen zoals Techniek en Elektriciteit & Instrumentatie. Elke week komen klassen uit de regio naar het atelier en krijgen leerkrachten vormingen over industriële toepassingen. Ook de VDAB maakt er gebruik van: instructeurs begeleiden er werkzoekenden die zich willen herscholen of bijscholen. Zo is T-Competence uitgegroeid tot een netwerkplek waar onderwijs, bedrijven en VDAB samen leren en kennis delen.
Leren in het kwadraat
De impact reikt verder dan techniek alleen. Jongeren en werkzoekenden leren samenwerken, veiligheidsregels respecteren en zich aanpassen aan een professionele werkcultuur. Ook duurzaam omgaan met grondstoffen en energie hoort daarbij, om rekening te houden met de uitdagingen van de toekomst. Zo groeide iemand door van verpakkingsoperator tot LEAD-operator met een leidinggevende rol.

Tiense Suiker wil die kruisbestuiving verder uitbouwen. Nog meer inzetten op digitalisering en interne doorgroeikansen staan op de agenda. “We hebben een recept gevonden dat werkt. Nu moeten we blijven leren en bouwen op wat we samen met scholen, VDAB en bedrijven hebben opgezet,” besluit Koen.
Samen bouwen aan talent
Het verhaal van Tiense Suiker illustreert de ambitie van de voedingssector: jong technisch talent inspireren en aantrekken. Terwijl onze bedrijven volop innoveren met automatisatie en digitalisering, blijft de instroom uit het onderwijs achter. Daarom is ook de uitwisseling tussen bedrijven onderling cruciaal. Zo leert Tiense Suiker veel van de aanpak van Kim’s Chocolates en zoeken beide bedrijven samen naar manieren om jongeren en scholen in hun regio beter te bereiken.
Fevia, loopbaanfonds Alimento en partners zetten we in op regionale samenwerking, structurele trajecten en nieuwe opleidingen. “Opleiden ís het nieuwe rekruteren,” benadrukt Goedele Verhaeghe, adviseur arbeidsmarkt bij Fevia. “Bedrijven moeten niet alleen aanwerven, maar ook opleiden, begeleiden en zichtbaar zijn: op school, online én op de werkvloer.”