Jongeren tonen 3 trends voor de voeding van morgen

28.04.2022

Met de Food At Work Ecotrophelia Awards daagt de Belgische voedingsindustrie studenten uit om zelf de voeding van morgen te ontwikkelen. Jongeren mikken daarbij opvallend vaak op minder voedselverlies. Zo creëerde het winnende team van de Thomas More Hogeschool met WheyMore een vegetarische variant voor broodbeleg of saus, op basis van wei, een restproduct uit de kaasproductie. Daarnaast zoeken jongeren naar creatieve en smakelijke oplossingen om meer plantaardige voeding te consumeren en om doorheen de dag snel maar ook evenwichtig te kunnen eten.

28 vacatures per dag

Het voorbije jaar ontvingen alleen al VDAB en Forem meer dan 10.000 vacatures rechtstreeks van voedingsbedrijven, ofwel 28 vacatures per dag. De voedingsindustrie is met 98.000 jobs de grootste industriële werkgever van ons land, maar blijft op zoek naar gemotiveerde food heroes. “Jongeren kunnen bij ons vorm geven aan de voeding van morgen. Om hen dat in de praktijk te laten ervaren, organiseren we innovatiewedstrijden waarbij ze een innovatief, duurzaam product ontwikkelen en dat aan een vakjury voorleggen. Wie weet vinden we de producten die zij vandaag uitdenken morgen terug in onze winkelrekken,” aldus Anthony Botelberge, voorzitter van Fevia.

De vakjury van de Food At Work Ecotrophelia Awards kende dit jaar de eerste prijs toe aan een team van de Thomas More Hogeschool. Met WheyMore maakten zij een lekker, vegetarisch drie-in-één product dat voedselverspilling tegengaat door gebruik te maken van wei, een restproduct uit de kaasproductie. Het biedt consumenten eiwitten en vezels, zowel als broodbeleg, dipsaus dan als pastasaus. De tweede prijs ging naar team van de UGent die met ChiPEULata een hybride worst ontwikkelden op maat van hedendaagse flexitariërs. Het bestaat voor de helft uit varkensvlees en voor de helft uit witte bonen en rode linzen, die extra vezels toevoegen.

Eerste prijs: WheyMore (Thomas More Hogeschool)

Tweede prijs: ChiPEULata (UGent)

Duurzaam, plantaardig en gemakkelijk

Uit de innovaties die de deelnemende teams aan de Food At Work Ecotrophelia Awards ontwikkelden blijkt dat jongeren op 3 manieren anders vorm willen geven aan de voeding van morgen. 

Meer informatie over de producten van de 16 deelnemers vind je hier

Ten eerste willen jongeren voedselverlies tegengaan door meer reststromen uit de voedingsindustrie te hergebruiken. “Duurzaamheid staat duidelijk ook hoog de agenda bij jongeren. We merkten dat verschillende teams op een creatieve manier reststromen hergebruikten om er lekkere en evenwichtige producten van te maken. Dat is belangrijk, want de duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie mikt tegen 2025 op 30% minder voedselverlies doorheen te keten,” zegt Bart Buysse.
Voorbeelden van innovatie oplossingen voor minder voedselverlies: 

  • WheyMore: een alternatief voor broodbeleg of saus, op basis van wei 
  • Ooft: een booster shot op basis van afgekeurde peren
  • Gin’eco: een Belgische gin op basis van aardappelschillen
  • Crack’o’Sphere: aperitiefcracker met vulling op basis van lelijke groenten 
  • Zoost: een energiedrank op basis van sinaasappelschillen

Een tweede opvallende trend is dat jongeren meer plantaardige voeding integreren in hun gerechten. Ze doen dat vaak op een creatieve manier en combineren in hybride producten ingrediënten van plantaardige en dierlijke oorsprong. Ze spelen zo in op de groeiende groep consumenten die het flexitarisme omarmen zonder in te boeten op smaak. 
Voorbeelden van innovatie oplossingen op maat van flexitariërs: 

  • Chipeulata: een hybride worst met zowel varkensvlees als witte bonen en linzen
  • Veclair: een vegan en allergeenvrije mix voor eclairs
  • Walt: een vegan en allergeenvrije Brusselse wafel
  • Wacko Yaco: een mocktail op basis van yacon
  • Poti-flan: een flan gemaakt van wortelen en pompoen
  • Nom Di Jus: een multi-vruchtensap met notenmelk

Ten derde kiezen jongeren volop voor gebruiksgemak, zonder in te boeten op gezondheid. Ze willen snel kunnen genieten van evenwichtige en lekkere producten, zowel bij het ontbijt, tijdens de lunch, als snack of voor het avondmaal. 
Voorbeelden van innovatie oplossingen met oog voor gebruiksgemak: 

  • Hempmix: evenwichtige zoete en zoute koekjes met hennepzaad
  • Quickly Crunch: een deeg om snel en evenwichtig te ontbijten
  • Salicroc: een gezouten aperitief cracker met zeekraal
  • Yacookie: een vezelrijk koekje, met yacon en zonder suiker
  • Easy peaces: eiwitrijke fingerfood, op maat van mensen met een motorische beperking 

“Het is geruststellend om te zien dat jongeren ook belang hechten aan lekkere voeding, innovatie en duurzaamheid. Dat zijn ook de rode draden in de Belgische voedingsindustrie. We hopen dat veel jonge talenten de komende jaren hun weg vinden naar een boeiende job in onze voedingsbedrijven, waar ze volop gaan kunnen bijdragen aan de voeding van morgen", besluit Bart Buysse.