Jongeren zien drie trends voor de voeding van morgen

27.04.2023

Brussel, 27 april 2023 - Met de Food At Work Ecotrophelia Awards daagt de Belgische voedingsindustrie studenten uit om zelf de voeding van morgen te ontwikkelen. De 15 deelnemende jongerenteams mikken daarbij opvallend vaak op evenwichtige tussendoortjes die ze gemakkelijk en snel kunnen eten. Zo creëerde het winnende team van de Université Catholique de Louvain met Apéronia een smaakvol aperitief duo van dip en crackers op basis van aroniabessen. Daarnaast zoeken jongeren naar plantaardige oplossingen die bijdragen aan de gezondheid en proberen ze voedselverlies te vermijden door reststromen een tweede leven te geven.

De producten van de 15 jongerenteams ontdekken? Klik hier

Dagelijks 3500 openstaande vacatures 

De VDAB en Forem ontvangen jaarlijks gemiddeld 20.000 vacatures rechtstreeks van voedingsbedrijven, ofwel een 100-tal nieuwe vacatures per dag. Gemiddeld staan er dagelijks 3500 vacatures open bij voedingsbedrijven. “De krapte op de arbeidsmarkt blijft een structurele uitdaging voor onze bedrijven. Als sector willen wij jongeren laten voelen dat zij in de voedingsindustrie zelf de voeding van morgen mee kunnen vormgeven. Dat doen we onder andere met de Food At Work Ecotrophelia Awards, waarbij we jongeren uitdagen om een innovatief en duurzaam product te ontwikkelen, dat in de toekomst misschien in onze winkelrekken zal liggen,” aldus Anthony Botelberge, voorzitter van Fevia.

De vakjury van de Food At Work Ecotrophelia Awards kende dit jaar de eerste prijs toe aan een team van de Université Catholique de Louvain. Met Apéronia maakte het winnende team een lekker, biologisch aperitief duo van dip en crackers op basis van aroniabessen, die bijdragen tot een goede cardiovasculaire conditie. De tweede prijs ging naar een team van de Thomas More hogeschool met PROspice, een smaakvolle en duurzame kruidenmix verrijkt met plantaardige eiwitten, die je snel en eenvoudig een voedzame maaltijd biedt. De publieksprijs ging naar CRNCH van UGent met een hartige, crunchy en eiwitrijke topping.

Eerste prijs: Apéronia (Université Catholique de Louvain)

Tweede prijs: PROspice (Thomas More hogeschool)

Healthy snacking, plantaardige oplossingen en minder voedselverlies 

Uit de innovaties die de 15 deelnemende teams aan de Food At Work Ecotrophelia Awards ontwikkelden komen 3 trends naar boven voor de voeding van morgen. Een eerste opvallende trend is dat de jongeren vaak kiezen voor evenwichtige tussendoortjes die ze op een gemakkelijke en snelle manier en on-the-go kunnen eten. “Healthy snacking is een belangrijke trend die we ook zien in de voedingsindustrie, met speciale aandacht voor ready-to-eat maaltijden, zoals crackers als ontbijt of tussendoortje”, zegt Sophie Bourrez, co-director bij de Waalse innovatiepool Wagralim.

Voorbeelden van evenwichtige tussendoortjes: Apéronia, Ice-Cracker, Mini-Cruncheez 

Een tweede trend, niet enkel bij de jongeren maar ook in de voedingsindustrie zelf, is de focus op producten die de gezondheid bevorderen, vaak op basis van veel groenten en fruit. Verschillende studententeams zochten naar plantaardige oplossingen met meer vezels of eiwitten of met minder suikers. Anderen gingen nog een stapje verder met gefermenteerde producten of met probiotica. 

Voorbeelden van zo’n evenwichtige oplossingen op basis van groenten en fruit: Praliflore, Mini-dej, June, Greenshape, Cake gloesener.

Tot slot willen jongeren voedselverlies tegengaan door reststromen uit de voedingsindustrie te hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan oud brood, lelijke groenten of resten van honingraten. “Vele van deze nevenstromen leveren bovendien vaak nog andere voordelen op. Zo kunnen ze het eiwit- en/of vezelgehalte van voedingsproducten verhogen waardoor ze ook nutritioneel gezien interessant worden. Het valoriseren van nevenstromen is in het algemeen ook een duidelijke trend in de voedingsindustrie”, aldus jurylid Margaux Leemans van Vlaamse speerpuntcluster Flanders’ FOOD. 

Voorbeelden van innovatieve oplossingen die voedselverlies tegengaan: Colzyer’s, Bread-Fuse, Hydromel pops

Op zoek naar de ‘food heroes’ van de toekomst 

“De Belgische voedingsindustrie is niet alleen de lekkerste sector, maar met meer dan 100.000 jobs zijn we ook de grootste industriële werkgever van ons land. We merken wel dat onze bedrijven op zoek blijven naar gemotiveerde food heroes. We moedigen dan ook jonge talenten aan om te kiezen voor een boeiende job in de voedingsindustrie waar ze met hun creativiteit verder kunnen bijdragen aan de voeding van morgen”, besluit Bart Buysse, CEO van Fevia en voorzitter van de wedstrijd. 

In onderstaande videoclips stellen de studenten zelf hun producten voor. 

Op het menu: maïschips met canolaolie, aperodip met aroniabessen, een Russische drank gemaakt van oud brood, ijs en cracker gemaakt van onverkochte paddenstoelen en pizzacrackers op basis van gerecycleerde grondstoffen.

Op het menu: gezonde en gezouten ontbijtsnacks, een suikerarme kombucha-drank, een lactosevrij praline rijk aan probiotica, een yoghurt drank op basis van brandnetel en sinaasappel, een vegan chocoladetaart op basis van fruit en groenten, en een Belgische mede gemaakt van bijenafval.

Op het menu: een kant-en-klaar veganistisch alternatief voor pannenkoeken, een eiwitrijke topping met zeewier en noten uit de restroom van walnotenolie, een hash brown gemaakt met afvalstromen van groenten, en een kruidenmix verrijkt met plantaardige eiwitten.