Staatsbezoek Canada - Belgische voedingsindustrie zoekt groeimogelijkheden in Canada

Garance de Villenfagne
09.03.2018

Brussel, 9 maart 2018 – 14 Belgische voedings- en drankenproducenten hopen via het Belgische staatsbezoek aan Canada verder te groeien op een veelbelovende markt. De export van Belgische voeding en dranken naar de Canadese markt groeide de voorbije jaren met gemiddeld 10% per jaar en de invoering van het CETA handelsverdrag creëert nog extra opportuniteiten. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, zet daarom Belgische voeding en dranken in de kijker met het promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.”

Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, licht toe waarom dit staatsbezoek belangrijk is voor zijn sector: “Op dit moment is Canada onze 4de belangrijkste verre afzetmarkt, goed voor een omzet van 133 miljoen euro. Onze export naar Canada groeide de voorbije jaren bovendien met gemiddeld 10%. Vooral bier en chocolade doen het erg goed maar we zijn ervan overtuigd dat er nog meer groeipotentieel ligt voor onze kwalitatieve en innovatieve producten. Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie en zorgt voor investeringen en jobs in eigen land. Laten we dus onze troeven volop uitspelen met het promotiemerk food.be!”.

Ook Minister van Buitenlandse Zaken Reynders erkent het belang van Belgische voeding en dranken voor het imago van België in het buitenland. Hij plaatst de producten van de deelnemende voedingsbedrijven dan ook in de schijnwerpers tijdens de officiële Belgische recepties in Ottawa en Montreal.

Belgische chocolade heeft vaste voet aan wal in Canada

Jaarlijks gaat er zo’n 8 miljoen kg Belgische chocolade richting Canada. Bijna de helft van de Belgische export komt dan ook uit chocolade en zoetwaren.

  • The Belgian Chocolate Group exporteert al tien jaar naar Canada en zal deze zomer in Vancouver een Belgian Chocolate Café openen.
  • Smet Chocolaterie, producent van chocoladedecoraties, heeft een eigen filiaal in Toronto en presenteert tijdens de missie een innovatie in de strijd tegen plastic afval: een chocolade rietje.
  • Koekjes- en dessertmaker Poppies heeft een eigen productie-eenheid in het Amerikaanse North Carolina, en verovert vandaaruit de Canadese markt met haar soezen en éclairs.
  • Chocolaterie Guylian verwacht dat haar export van chocolade zeevruchten naar Canada de komende jaren sterk zal groeien, nu de importheffingen omwille van CETA weg zullen vallen.
  • Steeds meer Canadese artisanale chocolatiers gaan zelf aan de slag met Callebaut chocolade.

Nog steeds handelsbeperkingen voor Belgische brouwers

Maar het is vooral het Belgische bier dat de voorbije jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen bij de Canadezen: sinds 2000 is de hoeveelheid bier dat vanuit België naar Canada vloeit vertienvoudigd tot 46 miljoen liter per jaar. Toch is er nog werk aan de winkel, de import van bier is namelijk in handen van staatswinkels, wat de groeimogelijkheden voor onze brouwers beperkt.

  • Brouwerij Huyghe, dat meer dan 80% van haar productie exporteert, plant daarom ter plaatse een eigen filiaal te openen, wat haar zal toelaten om als lokale brouwer te handelen.
  • Brouwerij Verhaeghe Vichte slaat dan weer de handen in elkaar met de Quebecoise brouwerij Unibroue voor de ontwikkeling van een nieuw kriekenbier, het resultaat van Belgische knowhow en Canadese innovativiteit.
  • De eerste lading bier van Brouwerij The Musketeers, die tijdens de missie haar eerste importcontract formaliseert, is onderweg naar Canada.
  • Ook Brouwerij De Halve Maan zet haar eerste stappen op Canadese bodem. Staatssecretaris De Crem zal in Ottawa het eerste vat geïmporteerde Brugse Zot tappen.

Canadezen ontdekken divers gamma aan Belgische producten

Dat België meer te bieden heeft dan enkel chocolade en bier, bewijst het West-Vlaamse Ardo, de grootste producent van diepvriesgroenten, -fruit en -kruiden van Europa. Ardo nam vorig jaar het in Montreal gebaseerde VLM Foods over en verovert van daaruit de Noord-Amerikaanse markt.

De meereizende voedingsbedrijven tonen ook aan dat Belgische samenwerking internationaal doet scoren. Belberry Preserves, met haar gamma van meer dan 200 producten een toonbeeld van diversiteit, is een van de afnemers van Ardo. Vanuit haar nieuwe fabriek in Marke exporteert dit bedrijf ondertussen naar een veertigtal landen, waaronder Canada, waar het al tien jaar voet aan wal heeft. Het innovatieve Cosmofarma speelt in op de Canadese trend rond superfoods met vegan en vegetarische voedingssupplementen. Het gebruikt hiervoor grondstoffen uit Canada en Europa, waaronder voedingsingrediënten van delegatielid Cosucra.

Dat een staatsbezoek ook kansen biedt aan startende ondernemingen, bewijst de deelname van Happy Bags. Dit bedrijf wil thee drinken fun maken voor kinderen en tekent haar eerste intercontinentale distributiecontract met een Canadese partner.

Waals Minister-president Borsus brengt een bezoek aan McCain naar aanleiding van hun recente investering in de fabriek van Lutosa in Leuze-en-Hainaut, de grootste Canadese investering in Wallonië van de voorbije jaren en goed voor 80 extra jobs.

Chocolade-innovaties ter ere van de koningin

Samen zetten deze bedrijven de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding en dranken in de kijker tijdens het ‘Belgian Food & Gastronomy’ event in het Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ centre in Montréal. Dit is een van de twintig academies waarmee Callebaut wereldwijd de Belgische vakkennis verspreidt onder chocoladeprofessionals. Dat Callebaut dé referentie blijft voor innovatie in chocolade bewees het onlangs nog met de lancering van de roze chocolade ‘ruby’, dat door het onderzoekscentrum in Wieze mee ontwikkeld werd.

Tijdens dit event mag de voedingsdelegatie Hare Majesteit Koningin Mathilde verwelkomen. Er wachten haar daar tal van verrassingen: er wordt een praline voorgesteld van Callebaut Belgian chocolate en een ganache van Canadese esdoornsiroop, studenten van de academie creëren een pronkstuk voor Pasen en er wordt een verrassings-chocoladesculptuur van een Belgisch icoon onthuld.

Krachten bundelen voor de internationalisering van de voedingssector

Voor dit event sloegen Fevia en Callebaut de handen in elkaar met Flanders Investment & Trade. Vlaams Minister-president Bourgeois: “De voedingsindustrie is de grootste industriële werkgever in Vlaanderen. Export wordt steeds belangrijker voor haar groei en een voorwaarde om de werkgelegenheid op peil te houden. FIT sloot daarom onlangs een structureel partnerschapsakkoord met Fevia Vlaanderen om onze voedingsbedrijven te ondersteunen in hun internationale ambities.”

Contactpersoon staatsbezoek

Tine Vandervelden
International Business Manager
tvdv@fevia.be
+32 478 26 74 72