Studenten geven een voorsmaakje op de voeding van de toekomst

Garance de Villenfagne
27.04.2017

Winnaars FEVIA Innovatiewedstrijden gaan voor gezonde keuzes en verrassende smaken

FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, maakte op 26 april de 3 winnaars bekend van haar innovatiewedstrijden voor studenten uit het secundair en hoger onderwijs. 35 teams stelden in Overijse hun eco-innovatief voedingsproduct voor en kozen opvallend vaak voor voeding die verrassend smaakt en past binnen een trend naar gezonde keuzes. Studenten zien ook toekomst in vernieuwende producten aangepast aan de noden van consumenten met een glutenintolerantie.

Met de FEVIA Innovatiewedstrijden wil de grootste industriële sector van het land jongeren warm maken om mee te werken aan de voeding van de toekomst. De Belgische voedingsindustrie blijft zoeken naar voldoende geschoolde medewerkers om de groei en de evolutie naar meer innovatie te ondersteunen.

“De Belgische voedingsindustrie investeert veel in innovatie en blijft groeien. Om dat succesverhaal mogelijk te maken moeten onze bedrijven competitief blijven en de juiste geschoolde medewerkers kunnen aantrekken. De FEVIA Innovatiewedstrijden zijn de ideale gelegenheid om jongeren zelf te laten voelen welke toekomstperspectieven de voedingsindustrie hen kan bieden. Het is dan ook een zeer positief signaal dat er jaar na jaar meer teams deelnemen en dat de producten die de teams voorstellen morgen misschien in de winkel zullen liggen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA.

Hoe verloopt de wedstrijd? De jongeren ontwikkelen een voedingsproduct en houden daarbij rekening met de actuele voedingstrends, de verwachtingen van de consument en de technische en wettelijke aspecten. Zij onderbouwen hun project met een business- en marketingplan. Een jury van wetenschappelijke en industriële experten beoordeelt de projecten op basis van duurzaamheid, marktpotentieel en aantrekkelijkheid voor de consument. Uit de 35 ingezonden producten voor de innovatiewedstrijden kozen de juries in 3 categorieën een winnaar en een tweede prijs:

Winnaars Ecotrophelia-prijs voor studenten van het hoger onderwijs

  • De 1ste Prijs gaat naar ‘TM'S Food Factory’ van Thomas More Kempen University College uit Geel met hun product: ‘Tagliavena’ ; een glutenvrije havermout pasta verrijkt met wei eiwit. Tagliavena overtuigde de jury met 4 originele variaties op pasta, waarvan sommige zelfs als ontbijt geserveerd kunnen worden.
  • De 2de prijs gaat naar het team « Lifood » van de Université Libre de Bruxelles met hun product ‘Cha'pluchure’: een mix van gedroogde vruchten en groenten om als chapelure of als smaakmaker te gebruiken in gerechten. Cha’pluchure overtuigde de jury niet alleen met een aantrekkelijke smaak maar ook door bijproducten uit de voedselproductie te (her)gebruiken.

Winnaars Trofee FEVIA Vlaanderen voor scholieren uit het Nederlandstalig secundair onderwijs

  • De 1ste Prijs gaat naar het team ‘Kaztaar’ van het Koninklijk Atheneum Zottegem met het product ‘Kaztaar’: een glutenvrij bier met een lekkere smaak en ondersteund door een sterk marketingplan.
  • De 2de Prijs gaat naar het team ‘Pandalicious’ van Ter Groene Poorte uit Brugge met ‘De gezonde boterham’: een gezonde en vezelrijke boterham gecombineerd met innovatief kippenwit dat een grote hoeveelheid groenten bevat. Dit originele product past perfect in een gezond dieet en is aantrekkelijk voor kinderen.
  • Een speciale Eervolle vermelding gaat naar het team ‘Zoë & the breadboys’ van Buso Egmont & Hoorn uit Gavere met hun product ‘Prépainré’: lekker vegetarisch broodbeleg op basis van oud brood dat eruitziet als americain préparé en er ook naar smaakt.

Winnaars Trophée FEVIA Wallonie voor scholieren uit het Franstalig secundair onderwijs

  • De 1ste prijs gaat naar het team ‘Ecobrain’ van Collège des Etoiles uit Haren met hun product ‘Chocodat’: een heerlijke zoete snack die dadels en amandels verrassend combineert met chocolade.
  • De 2de prijs gaat naar ‘Team Artem’ van het Athénée Royal Thomas Edison de Mouscron met het product ‘The Green Secret’: een smeerpasta zonder kleur- of smaakstoffen op basis van pistachenoten en appelen.
  • Een speciale Eervolle vermelding gaat naar het team ‘Monster Minions’ van l’Ecole Secondaire Clairval uit Barvaux voor hun product ‘Croqu’en Ciel’: prachtig gepresenteerde Bretoense zandkoekjes met fruitmousses in 6 smaken en een look die aan macarons doet denken.

Winnaars Publieksprijs

  • De Publieksprijs Ecotrophelia gaat naar het team West-C-Company van VIVES Campus Roeselare met hun product West- Flemish fish spring roll: een viskroketje op basis van West-Vlaamse ingrediënten: Rode poon, spinazie en kaas.
  • De Publieksprijs Trofee FEVIA Vlaanderen gaat naar het team ‘Zoë & the breadboys’ van Buso Egmont & Hoorn uit Gavere met hun product ‘Prépainré: lekker vegetarisch broodbeleg op basis van oud brood dat eruitziet als americain préparé en er ook naar smaakt
  • De Publieksprijs Trophée FEVIA Wallonie gaat naar het team ‘Monster Minions’ van l’Ecole Secondaire Clairval uit Barvaux voor hun product ‘Croqu’en Ciel’: prachtig gepresenteerde Bretoense zandkoekjes met fruitmousses in 6 smaken en een look die aan macarons doet denken.

In bijlage vindt u meer info over alle deelnemende teams en hun producten.