Voedingsindustrie haalt voor derde jaar op rij Factory of the Future Awards binnen

06.02.2018

Met Lantmännen Unibake en Dekeyzer-Ossaer gaan dit jaar opnieuw twee bedrijven uit de Vlaamse voedingsindustrie aan de haal met een Factory of the Future Award. De brood- en vleesproducent worden daarmee beloond als toekomstgerichte bedrijven die klaar zijn voor de uitdagingen van Industrie 4.0.

De Vlaamse voedingsindustrie en Industrie 4.0

Voor Fevia Vlaanderen, de federatie van de Vlaamse voedingsindustrie, en Flanders’ FOOD, het innovatieplatform voor de Vlaamse voedingsindustrie, bevestigen de awards dat Vlaamse voedingsbedrijven, waaronder heel wat kmo’s, een enorm potentieel hebben om via innovatie in te spelen op de uitdagingen van de toekomst.

“Onze bedrijven zijn koplopers qua innovatie, maar de evolutie naar Industrie 4.0 zorgt ervoor dat voedingsbedrijven zich op verschillende vlakken moeten blijven aanpassen. Zo moeten ze nog nauwer samenwerken met partners doorheen de keten of toegang krijgen tot de juiste kennis en data. Flanders’ FOOD heeft zich als centrum van de speerpuntcluster voor de agrovoedingssector voorgenomen om de vele kmo’s in de sector hierbij te helpen,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Flanders’ FOOD en van Fevia Vlaanderen.

Investeren in automatisatie en in medewerkers

Met 62.265 directe arbeidsplaatsen is de voedingssector de grootste industriële werkgever in Vlaanderen. De sector blijft bovendien volop investeren in Vlaanderen: na het recordniveau van 2015 stegen de investeringen in 2016 nog eens met 10,4%. Met die groei gaat onvermijdelijk ook automatisatie gepaard. Toch hoeft dit niet ten koste van medewerkers te gaan.

“Factories of the Future zetten hard in op digitalisering, automatisatie én op medewerkers,” zegt Jan Vander Stichele. “De competenties die bedrijven in het Industrie 4.0 verhaal zullen nodig hebben veranderen wel, maar future proof bedrijven spelen hier net op in door hun medewerkers actief te betrekken en op te leiden.”

Innovatie binnen het bereik van kmo’s

De Factory of the Future Award voor vleesverwerkend bedrijf Dekeyzer-Ossaer is het bewijs dat de evolutie naar Industrie 4.0 ook binnen het bereik van de vele kmo’s in de Vlaamse voedingsindustrie ligt. Ondanks een dalende vleesconsumptie groeide de kmo uit Koekelare de voorbije jaren in sneltempo. De samenwerkingen met verschillende exporterende producenten van bereide maaltijden zijn cruciaal voor die groei.

“Innovatie helpt ons om als kmo flexibel in te spelen op de vragen van onze klanten, bijvoorbeeld met ons e-commerce platform. Het helpt ook om beter samen te werken met partners in de keten. Ons motto is “als je niet kan delen, kan je niet vermenigvuldigen“. Dankzij onze innovaties zochten en vonden we unieke oplossingen om producten lekkerder, gezonder en gebruiksgemakkelijker aan te bieden of om budgetvriendelijker te produceren,” aldus Johan Dekeyzer, Gedelegeerd Bestuurder bij Dekeyzer-Ossaer.

Innovatie en kwaliteit gaan hand in hand

Lantmännen Unibake produceert voorgebakken en afgebakken diepvriesbroden in Londerzeel. Na een dramatische brand die in 2015 de fabriek in de as legde, herrees het bedrijf in recordtempo. Met een ambitieuze strategie, passie en fiere, gemotiveerde medewerkers om een Europese “Bread Valley” in Vlaanderen te creëren. Lantmännen Unibake investeerde daarbij bewust in ons land in een future proof productiefaciliteit.

Piet Van Beveren, sourcing & research director bij  Lantmännen Unibake Benelux: “Hier in Vlaanderen zitten we dicht bij onze klant en zit er heel wat kennis op vlak van R&D. Die expertise van de mensen en hun vakmanschap sluiten perfect aan bij onze strategie om te investeren in kwaliteit en in premium brands. We willen eigenlijk ambachtelijke technieken vertalen naar een industrieel proces. Dat we nu een state-of-the-art machinepark hebben waarbij heel wat taken geautomatiseerd zijn en waarbij veiligheid centraal staat, helpt daarbij uiteraard. Tegelijk zorgt het voor nieuwe uitdagingen zoals het meten van dat proces en het omgaan met heel wat data, bijvoorbeeld over de kwaliteit van tarwe.”

Contactpersoon Flanders' FOOD

Lieselotte Geerts