Economisch Jaarverslag 2018 van Fevia Vlaanderen

03.09.2019

De voedingsindustrie blijft de grootste industriële sector en werkgever in Vlaanderen. Er is evenwel een maar… De export, onze motor van de groei, en de binnenlandse markt staan onder zware druk, terwijl onze bedrijven schreeuwen om technische profielen. Hieronder vind je een samenvatting van de kerncijfers uit het verslag.

• De export blijft de motor van de groei van de Vlaamse voedingsindustrie. Maar door protectionistische reflexen in andere markten (oorsprongsetikettering in Frankrijk, Brexit, handelsoorlog V.S.,…) zien we een vertraging in de groei van de Vlaamse export van voeding.
  • Verontrustend is dat de binnenlandse markt onrustwekkend achteruit gaat. De omzet van de Vlaamse bedrijven op de Belgische markt daalde met maar liefst 6,7%! Dit is zelfs 1,4 procentpunt meer dan de omzetdaling van de volledige Belgische voedingsindustrie. De concurrentiekracht van de Vlaamse bedrijven op de eigen nationale markt staat onder zware druk.
  • De tewerkstelling in de Vlaamse voedingsindustrie neemt toe en de voedingssector is de grootste Vlaamse industriële werkgever. Maar… onze sector kent veel knelpuntvacatures, vooral van technische profielen.
  • Innovatie is en blijft cruciaal voor de Vlaamse voedingsindustrie om tijdig in te spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en om voorsprong te houden op haar buitenlandse concurrenten. De voorbije jaren zetten overheid en de voedingsindustrie hier samen belangrijke stappen met de ondersteuning en verdere uitbouw van de Speerpuntcluster Agri-Voeding en de clusterorganisatie Flanders’ FOOD.

Kerncijfers Vlaamse voedingsindustrie 2018