Fevia Economisch Jaarverslag 2020-2021

08.04.2021

Ook de Belgische voedingsindustrie ontsnapte niet aan de coronacrisis in 2020. Voor het eerst sinds de financiële en economische crisis van 2008 daalden zowel de omzet (met 1,7%) als de export (met 1,9%). Vooral de sluiting van de horeca en de food service en de terugval op de exportmarkten troffen de sector hard. Zonder de veerkracht en wendbaarheid van de voedingsbedrijven, de sectorale initiatieven, de erkenning als essentiële sector en de steunmaatregelen van de overheid zou de impact bovendien nog een pak zwaarder zijn geweest. Fevia pleit ervoor om nu stap-voor-stap een veilige heropening van de horeca en andere gesloten sectoren te organiseren en bedrijven gericht te steunen om gezond uit de crisis te komen.

“Als essentiële sector zijn we blijven draaien, met dank aan de vele food heroes, de veerkracht en de inspanningen van onze voedingsbedrijven en de gepaste ondersteuning van de overheid,” verklaart Fevia voorzitter Jan Vander Stichele. “Het coronavirus heeft ook de voedingsindustrie te pakken gehad. Zeker de terugval in de export en het stilvallen van de horeca was voor vele bedrijven een zware klap. Toch hebben we de impact kunnen beperken, maar het komt er nu op aan om onze voedingsbedrijven gezond uit deze crisis te loodsen.”

De polsslag van onze voedingsbedrijven in 2020: in het ziekenhuis, maar (nog) niet op intensive care

Lees het persbericht