6 tips om talenten aan te trekken en te behouden

07.09.2022

De “war on talent” houdt aan, ook in de voedingssector. Hoe bekoor je Food Heroes, naast het aanbieden van een aantrekkelijk salarispakket, goede arbeidsvoorwaarden en een goede balans tussen werk en privé? Zes professionals uit voedingsbedrijven onthullen hun beste employer branding recepten voor nieuwe talenten te strikken.. En om ze te behouden! 

Werknemers met goesting

“De beste manier om talent aan te trekken, doe je in de eerste plaats met gelukkige werknemers! Mond-tot-mondreclame speelt een belangrijke rol in onze rekrutering”, benadrukt Eline Blanchaert, Sales Director & HR bij Klingele Chocolade.

Dat is ook het geval bij Manna Foods: “Voor ons is het belangrijk dat onze medewerkers zich amuseren: het verbetert de samenwerking en stimuleert het leerproces. Wij organiseren regelmatig “Fun Fridays”, met een hapje en een drankje, en jaarlijks een teambuilding- en/of familiedag. Op die manier leren onze collega’s elkaar op een andere manier beter kennen, wat de samenwerking en onderlinge communicatie ten goede komt”, legt Ivan Bruyninckx, HR Directeur uit

Zin geven

Mensen willen werken voor een organisatie die zinvol is of bijdraagt aan een maatschappelijk project. Denk aan het steunen van verenigingen, ter gelegenheid van een teambuilding of evengoed doorheen het hele jaar. Ook in trek: het personeel één dag per jaar aanbieden om vrijwilligerswerk te doen voor een organisatie die de werknemer nauw aan het hart ligt of voor een doel dat door de organisatie wordt gesteund.  

Eline Blanchaert: “Sterke waarden uitdagen en die delen met het hele team, draagt enorm bij aan onze employer branding. Wij zijn een inclusief bedrijf en nemen regelmatig stagiairs aan met een beperking, bijvoorbeeld mensen met autisme. De relatie die tussen deze stagiairs en onze medewerkers ontstaat, geeft niet alleen grote voldoening, maar stelt onze teams ook in staat hun werk met een nieuwe blik te bekijken.”

Allemaal ambassadeurs

De mens, transparantie en authenticiteit: dat zijn volgens rekruteringsexperten de 3 succesvolle ingrediënten voor aanwerving. Kandidaten willen weten in wat voor werkomgeving ze terecht komen en met wie ze zullen werken. 

En er gaat niets boven een goed georganiseerde Job Day om dit te bereiken. Ivan Bruyninckx: verklaart: “We tonen kandidaten hoe hun werkplek eruit ziet en geven tegelijk uitleg over onze functies. Zo vertrekken we vanuit een positieve noot aan onze samenwerking. Na een rondleiding in de productie, praten we op een informele manier na met de kandidaten, met een lekker frietje - met onze zot lekkere sauzen uiteraard! - en een drankje. Een persoonlijke aanpak die zowel kandidaten als teamleiders prettig vinden!”.

Om bedrijven en toekomstige talenten met elkaar in contact te brengen, organiseert Fevia Wallonie het hele jaar door “Food Tech Talent” bedrijfsbezoeken

Je werknemers zijn je beste ambassadeurs. Zij zijn het best geplaatst om aan je reputatie te bouwen en hun netwerk te activeren. Voor bedrijven die in hun eigen regio rekruteren, is vooral ook hun stem van belang. 

Hilde Luypaert, HR Business Partner van de fabriek in Belcolade (Puratos): “We kunnen vertrouwen op de buitengewone inzet en fierheid van onze werknemers! Daarom creëerden we samen met onze werknemers een hele reeks digitale content (video's, foto's, getuigenissen), die niet alleen op onze sociale netwerken, maar ook op die van onze medewerkers worden gedeeld. Bovendien bieden wij een sponsorsysteem aan, met een bonus voor de medewerker die een nieuwe werknemer in het bedrijf aanbrengt. De combinatie van deze twee benaderingen werkt zeer goed. Het stelt ons in staat werknemers aan te werven die zeer vertrouwd zijn met ons bedrijf en onze bedrijfscultuur.”

Een flexikantoor waar honden welkom zijn

Flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privé behoren tot de belangrijkste rekruteringscriteria, vooral voor de jongere generatie. Sinds de coronacrisis is hybridewerken goed ingeburgerd, waardoor werkmethoden en infrastructuur vaak niet meer aangepast zijn. 

“We vroegen aan onze medewerkers om hun "kantoor van de toekomst" mee te ontwerpen. Alle niveaus van het bedrijf waren betrokken, en we waren zo transparant mogelijk door voortdurend te communiceren over de voortgang van het project”, verklaart Olivier Blanc, HR Director bij Nestlé België en Luxemburg. 

Het resultaat is een nieuw hoofdkantoor met twee verdiepingen minder. Het kantoor bestaat over een reeks ruimtes: een concentratieruimte, co-creatie ruimten, een slaapruimte, een koffiebar, enzovoort. Allemaal uitgerust met de nieuwste technologie. En zelfs honden zijn welkom! De aanwezigheid van een huisdier op de werkplek is niet alleen goed voor het moreel en schept een band, maar het kan ook jong talent aantrekken. 

Jong geleerd is oud gedaan

Talent aanwerven tijdens of na hun studies is een win-win oplossing voor zowel bedrijven als jongeren. Voor bedrijven met een productieomgeving is duaal en alternerend leren een goede combinatie. 

“We werken samen met middelbare scholen die alternerende opleidingen aanbieden. We nemen stagiairs aan voor enkele weken in het 5de en 6de middelbaar onderwijs, die meestal nog een jaar een alternerende opleiding volgen. Jonge mensen leren bij ons hun vak, we ondersteunen hun talenten en maken hen vertrouwd met onze werkinstrumenten. Heel vaak komen ze aan het einde van hun studies, perfect voorbereid en zeer goed geïntegreerd, bij ons in het bedrijf werken”, legt Magali Mottiaux, HR-assistente bij Haspengouw Vorst uit.

Op zoek naar een stageplaats in Wallonië ? Neem van 28 tot 30 september deel aan “Virtual Speed Dating Food” van Fevia Wallonie en Alimento

Bovendien zijn stages van enkele weken of maanden, ook als onderdeel van het eindwerk, doeltreffend om talent aan te trekken en hun vaardigheden te beoordelen. Ten slotte bieden bedrijven ook programma's voor afgestudeerden aan, zoals Agristo: “Via het Young Graduates-programma investeren we in de toekomst. Jongeren lopen twee jaar mee in verschillende afdelingen, waarbij ze telkens starten in de productie. In de loop van het programma brengen we de kandidaten een combinatie van technische skills en soft social skills bij”, aldus Louise Heylen, Talent Specialist. 

Meer dan alleen sociale media

Bij het lanceren van een rekruteringscampagne moet je beslissen welk kanaal en welk type content het meest geschikt zijn om de ideale kandidaat te bereiken. Hiervoor kan je een beroep doen op je eigen communicatieteam of op een gespecialiseerd bureau. 

Voor de Belcoladefabriek heeft Hilde Luypaert een offline en online strategie: posters op straat en langs de autoweg, advertenties op bussen en parkeerhekken, maar ook Facebook, Instagram en Tik Tok. “We nemen binnenkort meer dan 100 nieuwe werknemers aan voor de uitbreiding van onze fabriek. Daarom schakelden we de hulp in van een bureau dat zich specialiseert in recruitment marketing. We ontwikkelden een grote, zeer creatieve, multichannel campagne.” 

Tot slot voegt Ivan Bruyninckx hieraan toe: “Omdat we doelbewust in onze eigen regio rekruteren, communiceren we over de Job Days via social media, maar ook door flyers rechtstreeks in brievenbussen te posten. Dat laatste werkt vaak het best!

Om de Food Heroes van morgen aan te trekken, zet de voedingsindustrie haar troeven in de kijker met de employer brand Food At Work en een reeks activiteiten. Ontdek alle duurzaamheidsinitiatieven van de sector in de duurzaamheidsroadmap