Bijna 40 scholen nemen deel aan digitale Food At Work-quiz: een record!

24.10.2023

Team 'KAH_De grassprietjes' uit het GO! Atheneum Halle bleek de grootste puntenslokop en kreeg een lekker prijzenpakket cadeau. 

Hoe bereik je bijna 40 scholen uit heel Vlaanderen op een paar lesuren tijd? Het is geen quizvraag, maar Technopolis en Food At Work hebben er wel het antwoord op gevonden. Ze organiseerden voor de derde keer een gratis digitale quiz en gaven in één klap 39 scholen, goed voor een kleine 1200 leerlingen uit de 3e graad secundair, een unieke blik achter de schermen van de voedingssector. Het is een leuke en originele manier om jong STEM-talent goesting te geven om de voeding van morgen te maken.

Geproefd en goedgekeurd

Vandaag was het intussen al de derde keer dat Technopolis en employer brand Food At Work scholen uit heel Vlaanderen op een gratis digitale quiz over voeding en de hoogtechnologische productieprocessen in de voedingssector trakteerden.

Uit de vorige edities bleek de quiz al een uitstekende manier om leerlingen van het 5de of 6de middelbaar, die voor een belangrijke studie- en carrièrekeuze staan, op een leuke manier kennis te laten maken met de voedingssector. Dat blijkt ook uit de cijfers. Terwijl aan de eerste editie nog een 730-tal leerlingen uit 17 scholen deelnamen, telde de tweede editie al 944 leerlingen uit 33 scholen. Met bijna 1187 leerlingen uit maar liefst 39 scholen overtreft de derde editie alle voorgaande.

Dankzij Technopolis en Food At Work is de drempel om deel te nemen dan ook bijzonder laag. Scholen hoeven enkel aan een klaslokaal, smartphones of tablets en een groot scherm te denken, terwijl vanuit Technopolis de quiz live gestreamd en volledig in goede banen geleid wordt. 

Nieuwe vragen én live experimenten

Ook al werd het recept van de Food At Work-quiz intussen al uitgebreid geproefd en goedgekeurd, toch zijn de ingrediënten bij elke editie net iets anders.

Een mix van nieuwe vragen en live experimenten zorgen ervoor dat scholen telkens opnieuw zin krijgen om deel te nemen. Ook de bedrijven waarvan de leerlingen een blik achter de schermen krijgen wisselen af. Tijdens deze editie was het de beurt aan Vandemoortele en Java Koffie.

Als smakelijk voorafje kregen de teams een inspirerend woordje uitleg van onze CEO Bart Buysse over duurzaamheid en innovatie in onze hoogtechnologische Belgische voedingssector. 

 

Volledig op maat ontwikkeld

Voor de samenstelling van de quiz werd geen standaard recept gevolgd. De voedingsquiz werd volledig op maat ontwikkeld in samenwerking met tientallen experts en bedrijven uit de voedingssector en afgekruid met experimenten die Technopolis als geen ander weet te serveren. Alles werd tot in de puntjes voorbereid. Er werd zelfs een vlogger op pad gestuurd voor een unieke blik achter de schermen van enkele bedrijven. 

Missie: jongeren goesting doen krijgen in de voedingssector

Bijna 1200 leerlingen uit de derde graad secundair kregen dankzij Technopolis en Food At Work, een initiatief van Fevia en het sectorfonds Alimento, niet alleen volledig gratis een paar lesuren ontspanning, maar – heel belangrijk – ook een nieuwe blik op de Belgische voedingssector.

De organisatoren wilden via de quiz jongeren uit heel Vlaanderen goesting doen krijgen om later met STEM aan de slag te gaan in de voedingssector, een sector die bijzonder innovatief is en – in tegenstelling tot wat soms de perceptie is – op een duurzame manier oplossingen zoekt voor de uitdagingen van morgen. 

Hilde Wynen, Adviseur Hoger Onderwijs Alimento: "Jongeren waren nooit eerder zo begaan met de voeding die dagelijks op hun bord ligt. Via deze quiz willen we tonen dat de voedingssector hen broodnodig heeft om de voeding van de toekomst te helpen ontwikkelen. Onze sector geeft jongeren de kans om de wereld tegelijk beter én lekkerder te maken! 

Ook voor technische talenten ligt er trouwens heel wat boeiend werk op de plank. Die boodschap brachten we vandaag digitaal - dankzij onze samenwerking met Technopolis – aan bijna 1200 jongeren, een absoluut record!"