Charles Liégeois, (h)eerlijke koffie van boon tot kopje

06.10.2020

Café Liégeois, de 4e grootste Belgische koffiebrander, kondigt een naamswijziging aan en wordt Charles Liégeois. Het familiebedrijf neemt zo de naam over van haar oprichter voor dezelfde koffie. Dé gelegenheid om een Belgisch bedrijf te (her)ontdekken dat respect voor tradities, voor smaak en voor onze planeet hoog in het vaandel draagt.

Een knowhow van 60 jaar

Door aan hun bedrijf de naam van hun vader te geven, lichten Benoît en Michel Liégeois hun traditie als koffiebrander en hetgeen waar ze oprecht in geloven, nog meer uit: “een familiebedrijf met respect voor traditie, voor smaak en voor onze planeet”. “Charles Liégeois” telt 141 werknemers, verwerkt 5000 ton koffie per jaar en is goed voor de consumptie van liefst 200.000 kopjes koffie per dag. Het bedrijf kan rekenen op een knowhow van  60 jaar koffiebranden en kan deze ervaring laten gelden in het selecteren, het mengen en het branden van de bonen.

Ontwikkeld volgens de specifieke kenmerken van de regio’s van herkomst van de koffie en het gewenste type extractie, is elke branding het gevolg van een reeks precieze en delicate handelingen, die bestaan uit het geleidelijk opwarmen van de koffiebonen om hun smaak te ontwikkelen, hun aroma's vrij te geven (tot 850 !) en zo al hun specifieke kenmerken tot hun rechte te laten komen. Koffiebrander zijn, vind je niet uit.

Hand in hand voor een rechtvaardige toekomst

De koffie Charles Liégeois komt uit de vier hoeken van de wereld! Zo brengt het bedrijf koffie op de markt uit Bolivië, Guatemala, Ethiopië en Costa Rica. Die koffie wordt geproduceerd door telers die in correcte omstandigheden kunnen werken en die het bedrijf ook ter plaatse ontmoet. Bovendien ging de koffiebrander ook verschillende samenwerkingsverbanden aan om het werk van de telers te ondersteunen.

Met de koffie « Mano Mano”, engageert Charles Liégeois zich om een koffie te commercialiseren die geproduceerd is in gezonde, natuurlijke en correcte omstandigheden door dorpsgemeenschappen die hier een eerlijke prijs voor krijgen.

Om de opvolging op het terrein te verzekeren, werkt Café Liégeois samen met de vzw Terres Solidaires en Comequi (COMmerce EQUItable). Zij werken respectievelijk in de streken van Chiapas, in het zuidoosten van Mexico en van Kivu, in de Democratische Republiek Congo.

Een fantastisch eco-team  

Tot slot wil het bedrijf, dat binnenkort zijn producten onder het merk Charles Liégeois op de markt brengt, ook de planeet respecteren. Sinds 2009 heeft Café Liégeois zijn CO2-uitstoot drastisch verminderd. Daarnaast investeert het bedrijf in biologische landbouw, beheert het afval en verbetert het zijn productiemiddelen door te vertrouwen op een vrijwillig "EcoTeam". Dit team is samengesteld  uit medewerkers die op alle niveaus van het bedrijf actief zijn. Samen denken zijn na over de producten die het bedrijf op de markt brengt en zetten ze ideeën om in concrete toepassingen.

Verschillende producten van het koffiebedrijf zijn al composteerbaar op industriële schaal. Ze worden snel  afgebroken, zonder negatief effect op de bodem en de vegetatie, onder de specifieke omstandigheden van een biomethanisatiecentrum. Ze zijn dus niet afbreekbaar bij het huishoudelijk groenafval, maar Charles wil ook hier oplossingen voor vinden

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek hier wat onze 3 nieuwe content formats voor jou kan betekenen