De stem van de voedingsindustrie: over water, grensaankopen en veerkracht

29.08.2022

Fevia laat de stem van de voedingsindustrie weerklinken, bijvoorbeeld over de aanhoudende droogte en het belang van onze essentiële sector. En op de landbouwbeurs van Libramont, waar de Waalse voedingsketen en heel wat politici elkaar jaarlijks treffen, gaf Fevia Wallonie een krachtige boodschap over de veerkracht in tijden van crisis. Tenslotte zijn de grensaankopen terug van nooit weggeweest: we steunen VIWF dan ook te volle in hun vraag om de lasagne aan taksen eindelijk aan te pakken!

“Zonder water, geen voeding”

De Belgische voedingsindustrie doet al jaren inspanning om haar waterverbruik te doen dalen en te werken aan een duurzaam waterbeheer. Maar onze woordvoerder Nicholas Courant benadrukt aan Belga dat, als er beperkingen komen, de voedingssector als een essentiële sector beschouwd moet worden: "Zonder water geen voeding", onderstreept hij. “De voedselbevoorrading mag niet in het gedrang komen.”

Lees onze boodschappen ook in deze artikelen:
Belga | Extra verbruik drinkwater voorlopig binnen de perken
L’Echo | L'eau, ressource vitale pour les entreprises aussi
Grenz Echo | Belgiens Industrie ächzt (noch) nicht unter der Dürre

“We moeten komaf maken met de lasagne aan taksen”

Een nieuw onderzoek van waters- en frisdrankenfederatie VIWF toont aan dat 40% van de Belgen dranken koopt in het buitenland. De Belgische voedingsindustrie blijft haar oproep herhalen om de lasagne aan taksen van voeding en dranken af te bouwen en zo investeringen, innovatie en jobs in ons land te behouden: een win-win voor iedereen!

Lees onze boodschappen ook in deze artikelen:
De Morgen | Bijna vier op de tien Belgen kopen dranken goedkoper over de grens
Het Laatste Nieuws | 7% gaat de grens over voor goedkope drank

“We willen samen werken aan lokale waardeketens”

Fevia Wallonie toonde op de jaarlijkse landbouwbeurs in Libramont dat onze sector veerkrachtig is en vertrouwen heeft in de toekomst. Nochtans zorgde de uitdagende context, met onder andere de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en de explosie van kosten, voor een scherpe daling van de rentabiliteit, die in 2022 wellicht zal aanhouden. 

Lees hier het persbericht

Met een ambitieuze duurzaamheidsstrategie laat onze sector zien dat we over het potentieel beschikken om de Waalse economie nieuw leven in te blazen. Tegelijk roepen we onze partners en de overheid op om samen te werken aan toekomstgerichte lokale waardeketens en aan het vinden van geschikte werknemers. 

Lees onze boodschappen ook in deze artikelen:
L’Echo | Ces entreprises qui se mouillent pour économiser l’eau
La Libre | La rentabilité de l'industrie alimentaire wallonne minée par l'explosion d'une série de coûts
7 sur 7 | L'industrie alimentaire wallonne reste “résiliente” face à la pression post-Covid