Dely Wafels schrijft verder aan groeiverhaal

23.03.2021

Een Brusselse wafel eten: het staat op de wishlist van elke toerist die België bezoekt. Ook de vraag naar diepvrieswafels stijgt, zo getuigt de wereldspeler Dely Wafels. Ondanks de zware brand in 2018, rollen er maar liefst 35 miljoen wafels per jaar van de band, klaar om te verdelen naar klanten over de hele wereld. “Wij willen van onze toaster wafels dé referentie maken in Europa. Onze ambitie is dan ook om tegen 2023 1 miljoen wafels per dag te produceren”, vertellen zaakvoerders Ellen Tournois en Davy Van Poucke.

Dely Wafels schrijft verder aan groeiverhaal

Herrijzen uit het as

In 2018 brak een zware brand uit in de vorige fabriek van Dely Wafels. En dus moest het bedrijf noodgedwongen van nul beginnen: “Zo’n crisis dwingt je om jezelf heruit te vinden. Op korte tijd hebben we beslist om in 2019 een nieuwe fabriek te bouwen in Steenput, in de provincie Henegouwen. De nieuwe fabriek is uitgerust met de modernste technologieën en bevat energie-efficiënte en milieuvriendelijke koelinstallaties en warmterecuperaties. Binnenkort starten we met de installatie van zonnepanelen, goed voor een energievoorziening van 250 kilowatt. De nieuwe fabriek is zodanig gebouwd dat we makkelijk kunnen uitbreiden”, vertelt zaakvoerdster Ellen Tournois.

Inzetten op eigen merk in eigen land

Van de ene crisis na de andere. In 2020 daalde de export omwille van de coronacrisis, en besliste het koppel om van strategische koers te veranderen. In het buitenland verkoopt Dely Wafels haar producten onder private label.

“We wilden net hetzelfde doen in eigen land, maar merkten dat daar weinig vraag naar was binnen de retail. We beslisten daarom om binnen België in te zetten op ons eigen merk. Onze intermezzo in het programma ‘De Verhulstjes’ werpt nu haar vruchten af. Op 6 maanden tijd waren onze wafels beschikbaar in 700 winkels. En nog steeds krijgen we vragen van winkels om onze diepvrieswafels toe te voegen aan hun assortiment”, vertelt Davy Van Poucke fier.

Dely Wafels schrijft verder aan groeiverhaal

Opnieuw aanknopen met exportmarkten

95% van Dely Wafels haar productie is bestemd voor het buitenland. Na de coronacrisis wil de wafelproducent dan ook verder inzetten op export. Vandaag hebben ze twee productielijnen waar per uur 16.000 ronde en 8.000 Brusselse wafels van de band rollen, klaar om te verschepen naar onder andere de buurlanden maar ook de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en India. “Het potentieel binnen de diepvrieswafels in Europa is enorm. Gelukkig kunnen we onze 2 productielijnen makkelijk uitbreiden naar 4. Onze ambitie is dan ook om marktleider te worden in Europa en om tegen 2023 1 miljoen wafels per dag te produceren”, hoopt Ellen.

Inspelen op wereldwijde trends

In het buitenland staat Dely Wafels bekend om haar kwaliteit en flexibiliteit: “We proberen het verschil te maken in de receptuur, maar ook in de verpakking. Op vraag van klanten maken we wafels met minder suikers en wafels die vrij zijn van gluten bijvoorbeeld. In de VS doen onze ketowafels het goed, en in India vallen de vegan wafels dan weer in de smaak. “Onlangs was iemand van ons team aanwezig op Gulfood, een voedingsbeurs in Dubai. Daar kwam de vraag of wij wafels kunnen maken met dadels in. U vraagt, wij draaien”, lacht Ellen.

“Daarnaast lopen er ook gesprekken met de uitbater van het Belgisch paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Dubai. We zijn graag aanwezig op evenementen waar we het Belgische imago naar voren kunnen brengen”, sluit Davy af.

Dely Wafels schrijft verder aan groeiverhaal

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen