FEVIA steunt campagne 'België, eigenzinnig fenomenaal'

Fabienne Lahaye
16.05.2017

Ja, er zijn zeker “99 redenen waarom België eigenzinnig fenomenaal is”! En uiteraard zijn heel wat van die redenen verbonden aan onze voeding en dranken. Daarom steunt FEVIA de nieuwe promotiecampagne van de federale overheid die de sterktes van ons land positief in de schijnwerpers plaatst. Zelf promoot FEVIA reeds enkele jaren de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding in binnen- en buitenland met het promotiemerk Food.be – Small country. Great food. De nieuwe campagne zet in een typisch Belgische stijl, met een beetje absurditeit en een vleug humor, onze voeding en dranken in de spotlight en dat juicht FEVIA toe.

Belgische voeding is "eigenzinnig fenomenaal"

De nieuwe communicatiecampagne van onze overheid om het imago van België te promoten is opgebouwd rond 99 goede redenen om België te bezoeken of om er te investeren, "want 100 zou een beetje overdreven zijn…". Boodschappen worden op een bescheiden humoristische manier verspreid om de troeven van ons land op vlak van kunst, gastronomie, toerisme, sport, cultuur,... in de schijnwerpers te plaatsen. De campagne loopt over twee jaar en heeft naast de website Eigenzinnigfenomenaal.be ook een affichecampagne uitgerold in de belangrijkste Belgische steden, luchthavens en stations.

Voor voeding bedacht de campagne fenomenaal leuke spreuken, zoals: "Onze trappisten zullen nooit zeggen dat ze 't beste bier ter wereld brouwen. Ze hebben een gelofte van stilte afgelegd" en "Chocolade bewaar je best uit de zon. Geen wonder dus dat je de beste in België vindt" of nog "We kunnen blijven herhalen dat we de frieten uitgevonden hebben. We eten ze liever op". FEVIA neemt zelf ook al jaren verschillende initiatieven om fierheid op onze Belgische voeding uit te stralen in België en in het buitenland. 

Fierheid op Belgische voedingindustrie uitstralen met "Food.be - Small country. Great food."

FEVIA juicht toe dat de overheid met haar campagne ook onze voeding speciaal promoot. In een klein land als België met een open economie is zo'n initiatief meer dan welkom. Wereldwijd wordt onze voeding erkend voor haar kwaliteit en smaak. Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie. Om de vraag naar Belgische voedingsproducten te vergroten en de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding verder te promoten, ontwikkelde FEVIA het merk "Food.be – Small country. Great food."

Na een moeilijk jaar voor België in 2016 en een onzekere toekomst met het mondiale toenemende protectionisme, hebben onze voedingsbedrijven meer dan ooit ondersteuning nodig van onze autoriteiten om competitief te blijven. Fierheid uitstralen en uitdragen is een verhaal van samenwerking tussen partners.

'Belgian Food' promoten met partners

Samen met verschillende partners, zoals de regionale exportagentschappen en ambassades, zet FEVIA 'Belgian Food' o.a. op economische missies en voedingsbeurzen op de wereldkaart met "Food.be – Small country. Great food." Als partner zal FEVIA uiteraard de nieuwe campagne ook zichtbaarheid schenken tijdens deze gelegenheden met de boodschap dat "België, eigenzinnig fenomenaal" is.

Op de website www.food.be delen we met potentiële handelspartners informatie over Belgische voedingsbedrijven en succesverhalen. Op de FEVIA website www.fevia.be/Food.be publiceren we nieuwsberichten over Food.be acties, events en partnerschappen. 

Ontdek alvast onze Belgische voeding in beeld in deze Food.be video

Voedingsbedrijven en hun medewerkers "In The Picture"

Om de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voedingsbedrijven en hun medewerkers in de schijnwerpers te zetten ontwikkelde FEVIA de videoreeks "In The Picture". In elke aflevering nemen medewerkers de kijkers mee achter de schermen van hun voedingsbedrijf. Elke maand deelt FEVIA in haar nieuwsbrief een nieuwe aflevering waarin we kennis maken met een Belgische onderneming. Hou dus zeker de In The Picture videoreeks in het oog op onze website.