Jouw pakjes efficiënter en groener leveren met CULT?

13.07.2021

Alex Van Breedam (CULT), Jo Panis en Nathalie Pfaff (Supply Chain Danone)

Volume is de sleutel

We kopen steeds meer online en in kleinere hoeveelheden en willen ons pakketje graag de volgende dag al in huis hebben. De coronacrisis bracht die trend alleen maar in versnelling. Dit zorgt, naast het transport voor bedrijven en winkels, voor een toenemende stroom aan pakjes en goederen met een steeds kleiner formaat, die - vooral in de stad - voor veel overlast en vervuiling zorgen. Het Wereld Economisch Forum voorspelt dat er tegen 2030 78% meer leveringen in de stad zullen plaatsvinden.

Om die pakjestsunami en de bijhorende verkeersoverlast aan te pakken start Tri-vizor, een disruptieve innovator in de logistiek, het initiatief CULT. Dat staat voor ‘Collaborative Urban Logistics & Transport’ en wil de goederenstroom van zoveel mogelijk bedrijven aan de rand van de stad samenvoegen. Het wil de pakjes vervolgens op een slimme manier tot bij de consument en in winkels of bedrijven leveren en het aantal ritten verminderen.

Join the CULT movement

Green Deal Delivery

CULT gaat voor wat het zelf een ‘Green Deal Delivery’ noemt, met een levering op vaste tijdstippen, met groen transport zoals cargofietsen en elektrische bestelwagens en met koeriers die in verantwoorde arbeidsomstandigheden kunnen werken. Zeven bedrijven zetten alvast hun schouders onder het initiatief: Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs.

Green Deal Delivery - CULT

CULT zal na de zomervakantie de eerste leveringen doen in de stad Antwerpen. Deze eerste test past in een projectoproep van ‘Slim naar Antwerpen’, het mobiliteitsplatform van de stad, waarvoor CULT werd geselecteerd. Het ambitieuze CULT-initiatief krijgt van de stad inhoudelijke en financiële ondersteuning.

Interesse in het project?

De komende weken gaat CULT op zoek naar een of meerdere logistieke partners en werkt het de logistieke processen in detail uit. Geïnteresseerde koeriers moeten aantonen hoe ze op een duurzame manier de grote volumes van de zeven bedrijven slim kunnen combineren en duurzaam leveren. Tegelijk blijft het initiatief openstaan voor alle geïnteresseerde bedrijven met stadsleveringen en -afhalingen aan particulieren en winkels.

Danone is alvast overtuigd van het project en moedigt andere voedingsbedrijven aan om mee in het verhaal te stappen. Nathalie Pfaff, Country Manager van Danone Belux: “De manier waarop onze producten vervoerd worden en zo op de tafel van de consument belanden, speelt een cruciale rol in onze duurzaamheidsvisie. Daarom stappen we met veel overtuiging in het CULT-samenwerkingsverband. Samen met andere organisaties zoeken we naar synergiën om de logistieke keten duurzamer te maken. Laten we, naast de gezondheid van de mensen, ook zorgen voor de gezondheid van de planeet.”

Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
Milieu en energie
Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
food.be snacks
Tags: 
food.be snacks