Aanbod voedingsproducten op Belgische markt evenwichtiger dan 5 jaar geleden

Melissa Augello
20.08.2018

Brussel, 20 augustus 2018 - Zonder dat u het zelf wellicht gemerkt heeft, verlaagde de voedingssector de afgelopen vijf jaar het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde ze meer vezels toe. Daarmee komt de sector haar afspraken met minister van volksgezondheid De Block en de FOD Volksgezondheid na in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding. De sector wil samen met de overheid verdergaan op de ingeslagen weg. 

Positieve trend

Sectorfederaties Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie en Comeos, de federatie voor de handel, begonnen in 2012 een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De sector nam zich voor om samen met de overheid in 5 jaar tijd een kentering in te zetten en de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. De voedingssector werkt daarbij op 3 pistes: het aanpassen van de nutritionele samenstelling, de portiegroottes en de marketing en communicatie naar de consument.

In 2016 formaliseerden Fevia, Comeos, de FOD Volksgezondheid en minister van volksgezondheid Maggie De Block deze aanpak in het Convenant Evenwichtige Voeding. Uit cijfers van de sectoren blijkt nu dat niet alleen het assortiment waaruit de Belg vandaag kan kiezen er anders uitziet dan 5 jaar geleden, maar ook diens nutriënteninname. De eerste evaluatie toont met andere woorden een positieve trend.

Resultaten per productcategorie

De sectoren rapporteren* vandaag over de resultaten van de productcategorieën die in het Convenant Evenwichtige Voeding een cijfermatig engagement vooropstelden:

  • Ontbijtgranen: gemiddeld 5,8% minder suikers en 13% meer vezels dan vijf jaar geleden. De sector voegde ook 24,5% meer volkoren granen toe**
  • Chocoladeproducten en biscuiterie: een globale reductie in verzadigd vet van respectievelijk -1,2% en -3,2%.
  • Frisdranken: een gemiddelde suikerreductie van -7% door een verdere uitbreiding van het gamma met meer laagcalorische producten.
  • Zuivel: een globale reductie van -3,8% toegevoegde suikers ten opzichte van 2012 door recepten van o.a. yoghurts, yoghurtdrinks, chocomelken en dessertjes aan te passen.
  • Plantaardige alternatieven voor zuivel: een reductie in suikers van -18%.

Naast deze productgroepen namen ook tal van andere sectoren zoals margarine, (room)ijs, suiker, bakkerijproducten, aardappelproducten, vleeswaren, snacks en nootjes, initiatieven om van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken.

Verschillende voorbeelden kan u terugvinden op www.convenantevenwichtigevoeding.be

Zelfregulering werkt

Met het Convenant Evenwichtige Voeding wil de voedingssector aantonen dat bedrijven ook door middel van zelfregulering en eigen initiatieven een positief resultaat kunnen bereiken en dus een gunstige impact op de dagelijkse energie-inname van de consument. De sector controleerde aan de hand van onafhankelijke bronnen de impact van haar inspanningen op de calorische inname bij de bevolking. Ze deed dat op basis van data uit Euromonitor International’s Passport Nutrition (Edition 2017).

Voor de productgroepen frisdranken en voorverpakte producten in de Belgische retail tussen 2012 en 2016 tonen de resultaten een duidelijke neerwaartse trend aan van het aantal calorieën verkocht op de Belgische markt. Wat dit uiteindelijk betekent op individueel niveau is moeilijk in te schatten aangezien het voedingspatroon voor iedere Belg verschillend is. Toch bevestigen de resultaten voor Fevia en Comeos dat de aanpak werkt. De sector wil dan ook verdergaan op de ingeslagen weg.

Minister De Block: “Een evenwichtig voedingspatroon kan een rol spelen in het voorkomen van chronische ziekten. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid om de voedingsgewoonten te verbeteren. Er voor zorgen dat de makkelijke keuze ook de gezonde keuze is, helpt daar zeker bij. Ik ben tevreden dat de Belgische voedingsindustrie en de handel de handschoen hebben opgenomen en daadwerkelijk, stap voor stap, de samenstelling van de producten in de rekken verbeteren. Wij gaan de resultaten ook nog onafhankelijk laten monitoren en dan is het tijd om naar de volgende stappen te kijken, want er blijft veel werk te doen.”

Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia: “5 jaar geleden startten de voedingssector en de overheid een traject om de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. Onze bedrijven pasten de voorbije jaren de samenstelling aan van de producten die u dagelijks koopt, vaak zonder dat u het merkte en zonder in te boeten op kwaliteit of smaak. Vandaag zien we daardoor een kentering in het aanbod aan voedingsproducten: minder vetten, suikers en zout en meer vezels en volkoren granen. Dat is een positieve trend waarop we nu verder willen bouwen.”

Dominique Michel, CEO van Comeos: “Op deze ingeslagen weg willen we verdergaan. Nu gaan we voor de private label merken de koude sauzen aanpakken alsook in samenwerking met de merkenproducenten de smeersalades en de bereide maaltijden en verder werken op frisdranken en zuivel tegen 2020. Ook daar gaan we stelselmatig naar minder toegevoegde suiker (-5% in frisdrank en zuivel), minder vet (-5% in smeersalades) en energie (-3% in koude sauzen) en meer groenten (+10% in bereide maaltijden).”

*De cijfers zijn gewogen volgens het marktaandeel van de merkenproducenten en de huismerken. Meer gedetailleerde informatie en rapporten komen ter beschikking op www.convenantevenwichtigevoeding.be.
**Cijfers enkel beschikbaar voor merkproducten.