Belgische ijsjes in de kijker

Nicole Verstraeten
04.06.2018

Bestaat er iets verfrissender dan een lekker ijsje op een warme zomerdag? Met de zomer in aantocht, ging Fevia op gesprek bij Myriam Goffings, secretaris-generaal van FeBelGlaces, de federatie van de Belgische ijsjessector: “In België zien we ijsjes vooral als dessert en als een seizoensgebonden verwennerij. Bij zonnig weer eten we gewoonweg meer ijsjes.”

Wat zijn de belangrijkste evoluties binnen de ijsjessector?

De belangrijkste trends in de ijsjeswereld lijken contradictorisch.

Enerzijds willen consumenten meer premium-ijs, met premium en authentieke smaken.. Belgische consumenten blijven dol op de kwaliteit van ons ijs met echte Belgische smaken zoals speculoos of met Belgische chocolade. Vandaar de steeds meer voorkomende samenwerking tussen ijsjesfabrikanten en andere bekende Belgische merken.

Anderzijds willen consumenten ‘gezondere producten’ met minder calorieën. Onze leden blijven innoveren om zo een steeds ruimer gamma aan ijsjes met minder suiker en/of vet aan te bieden of kleinere individuele porties te lanceren.

Deze trends betekenen dat de FeBelGlaces-leden de moeilijke taak hebben om minder calorieën te combineren met verwennerij en topsmaak. Consumenten trakteren zichzelf sneller op een ijsje als de portie niet zo groot is, maar die portie moet dan wel toppie zijn, wat op zich dan weer de premium-trend verklaart. De voorkeurssmaken in premium individuele porties zijn veel origineler; denk maar aan karamel, koekjes of cheesecake.

Onze leden ondertekenden mee de "Belgian Pledge". Dit betekent dat ze zich ertoe verbonden hebben het suikergehalte in producten die gericht zijn op kinderen tot 12 jaar te verminderen tot 20% en het caloriegehalte tot een maximum van 110 calorieën per portie.

Hoe zie je jouw sector de komende jaren verder evolueren?

De Belgische ijsjessector is een zeer gevarieerde sector waarbij het artisanale van het ijsbereiden en spitstechnologie hand in hand gaan. Alles start vanuit hetzelfde principe van mixbereiding, maar onze ijsproducenten zetten steeds meer technologische middelen in. Als gevolg daarvan zoeken onze bedrijven steeds meer medewerkers met uiteenlopende opleidingsniveaus, van inpakker(-sters) tot burgerlijk ingenieurs. De roomijssector is daardoor ook een industrie waarin nog heel wat mensen aan de slag kunnen. Door de aard van ons producten kunnen bedrijven ook niet zomaar verhuizen naar lage loonlanden.

Een tweede tendens die we de voorbij jaren, op een korte periode, zagen gebeuren is de enorme concentratie van ijsproducenten, zowel in België (zie Belgian Ice Cream Group: IJsboerke, Artic-Frisa, Glacio,…) als in Europa (zie Froneri: Richmond, Roncadin, Nestlé, Roland, Eskigel, Boncolac,…). Die concentratie was nodig om weerwerk te kunnen bieden aan de grote druk van de retail.

Een derde evolutie is die van de ijsjes zelf natuurlijk. We zien op dat vlak heel wat innovatie: ieder ijsseizoen komen er nieuwe varianten of concepten op de markt. Die hangen nauw samen met de lokale smaken, wat het ijsassortiment tot één van de meest dynamische afdelingen van de supermarkt maakt.

Er zijn ongetwijfeld ook uitdagingen?

De ijsjessector moet steeds vernieuwen en variëren. Innovatie is namelijk de groei van de sector. Door in te spelen op de veranderende leef- en eetgewoontes van de consument, kunnen we als ijsjessector overleven en (langzaam) groeien.

Bovendien zet de volatiliteit van de grondstoffen een enorme druk op de rentabiliteit van de ijsproducenten. Wanneer bepaalde grondstoffen zeer duur worden kunnen onze bedrijven die niet zomaar doorrekenen in de prijs. Dan is het helaas perfect mogelijk dat onze bedrijven door het goede weer meer verkopen in een bepaald seizoen maar dat dit zich niet vertaalt in meer winst.

De derde uitdaging is de komst van steeds meer Oost-Europese ijsfabrikanten op onze markt. Dankzij de lage loonkost kunnen zij goedkoper ijs op de markt brengen. België staat bekend voor haar kwalitatieve, diverse en innovatieve voeding en dat mag niet ten koste gaan van goedkope ijsjes. Het is dan ook onze taak om de kwaliteit hoog te houden, en Belgische ijsjes te produceren van een ander kaliber.

Waar is de ijsjessector het meeste fier op?

We zijn een echte Belgische industrie, die heel wat mensen tewerkstelt. Dat op zich is iets om trots over te zijn . Maar als federatie zijn we bij FeBelGlaces ook bijzonder fier dat we een product mogen vertegenwoordigen dat een glimlach tovert op het gezicht van iedereen. We creëren geluksmomenten, namelijk plezier dat gepaard gaat met het eten van ijsjes.

Wenst u meer info over de Belgische ijsjessector?
Contacteer Myriam Goffings, secretaris-generaal van FeBelGlaces