Brouwerij Huyghe scoort in China met papajabier

05.10.2021

Je kent Brouwerij Huyghe ongetwijfeld van haar iconische roze olifantje en het bier Delirium Tremens. Maar in China is de brouwerij vooral bekend om haar nieuwe papajabier, dat nu al een voltreffer is. “Chinezen houden van fruitig en zoet bier. Dat verklaart het grote succes achter het papajabier dat we exclusief brouwen voor de Chinese markt”, zegt CEO Alain De Laet.

Export, het paradeolifantje

Vanuit het Oost-Vlaamse Melle exporteert Brouwerij Huyghe naar meer dan 100 landen.

De export is goed voor 83% van onze omzet”, zegt CEO Alain De Laet. “Vroeger was Frankrijk onze grootste exportmarkt. Sinds kort is dat China geworden. De helft van het bier dat bestemd is voor China, is fruitbier”, gaat hij verder.

Brouwerij Huyghe produceerde reeds aardbei- en lycheebier, maar nu komt daar een derde fruitbiersmaak bij. “Op vraag van onze importeur in China, hebben wij een exclusief fruitbier gemaakt.”

Papajabier van Brouwerij Huyghe

Lokale smaakvoorkeuren

Brouwerij Huyghe begon volop met het experimenteren, en kwam zo op papajabier uit. “Ik stuurde eerst een paar stalen op naar onze importeur. Die vielen zodanig in de smaak, dat de eerste 10 containers met een inhoud van 400.000 flesjes al zijn verscheept”, gaat Alain verder.

Het papajabier wordt gemaakt op basis van witbier. Witbier heeft een zachte smaak, is niet te zuur en komt mooi tot z’n recht in combinatie met papaja. Opvallend ook is dat Brouwerij Huyghe met fruitconcentraat werkt en niet met aroma’s. “Die zijn misschien duurder, maar voller van smaak”, verduidelijkt Alain.

In tegenstelling tot de Belgische consument, die conservatiever is, durft de Chinese consument al sneller te experimenteren.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek hier wat onze 4 content formats voor jou kunnen betekenen