De weg naar klimaatneutraliteit: 3 lessons learned

06.10.2021

Belgische voedingsbedrijven werken dagelijks aan het verlagen van hun milieu-impact en de energietransitie. Onlangs organiseerde Fevia Vlaanderen het Lerend Netwerk Energie om de klimaatinspanningen van de voedingsindustrie naar een nog hoger niveau te tillen. Hoe ziet het energielandschap er binnen een paar jaar uit en welke inzichten trekken we hieruit?

Na een succesvol eerste Lerend Netwerk Energie geven we hier een vervolg aan.
Schrijf je hier voor de tweede editie

“Voedingsbedrijven werken aan een doorgedreven energiebeheer en grijpen technologische innovaties aan”

Restwarmte, groene warmte, elektrificatie, energy as a service, derde partijfinanciering: het zijn enkele onderwerpen die de 11 deelnemers op de agenda plaatsten tijdens het Lerend Netwerk dat Fevia Vlaanderen organiseerde met de ondersteuning van VLAIO. Niemand minder dan energie-expert Dirk Van den Broecke was het best geplaatst om de sessie, samen met de keynote speakers, in goede banen te leiden. 

“Hoe zetten we in op de transitie naar hernieuwbare energie en klimaatneutraliteit? Je kan er niet omheen: het klimaatvraagstuk is actueler dan ooit. Ik vond het inspirerend om te zien hoe voedingsbedrijven de kans grijpen om te werken aan een doorgedreven energiebeheer en in te zetten op technologische innovaties”, vertelt Emmanuel Raskin, Director Compliance & Engineering van Citrique Belge.

Ook Tom Quintelier, onze Environmental Affairs & Energy Advisor kijkt enthousiast terug naar het Lerend Netwerk: “De sprekers waren deskundig en reikten bijkomende pistes aan. Onze leden hebben veel van elkaar geleerd en deelden tips en ideeën met elkaar uit. We sommen 3 lessons learned voor je op.”

1. Meet het en je weet het

First things first: breng als bedrijf de processen in kaart zodat je weet waar je warmte nodig hebt, waar je warmte over hebt, en hoeveel energie er gaat naar de verschillende processen. Meten is weten. Het haalt namelijk niet veel uit om te investeren in de nieuwste technologieën als de basis niet goed zit. Eenmaal het proces in kaart is gebracht, kan jouw bedrijf hierop verder werken.

Pinch-analyses kunnen hier zeker bij helpen. Belangrijk is dat er aan de slag wordt gegaan met de gemeten data. Het betrekken van de medewerkers door hen duidelijke overzichten te geven van het energieverbruik van de verschillende processen en de nodige KPI’s zijn daarbij noodzakelijk.

2. Maak gebruik van restwarmte

Wist je dat ieder voedingsbedrijf warmte nodig heeft en restwarmte over heeft? Vanuit het Lerend Netwerk werd aangewezen om dit in eerste instantie intern te gebruiken. Maar weet dat een warmtenet, zelfs op basis van de lagere restwarmte van voedingsbedrijven, eventueel ook een optie is. Heeft jouw bedrijf restwarme op overschot? Ontdek hoe PepsiCo de nieuwe wijk Suikerpark in Veurne verwarmt met restwarmte van de chipsoven van de nabijgelegen PepsiCo-fabriek.

Het potentieel van een warmtekrachtkoppeling

Een warmtekrachtkoppeling wekt tegelijk warmte en elektriciteit op. Warmtekrachtkoppelingen zijn al jaren goed ingeburgerd in de voedingsindustrie en blijven in de toekomst ook belangrijk, ondanks dat ze meestal worden gevoed door aardgas. De ontwikkeling en beschikbaarheid van niet fossiele brandstoffen zoals biogas of waterstof worden wellicht een alternatief voor aardgas in de toekomst.

De voedingsindustrie gaat verder op de ingeslagen weg

Tom Quintelier: “Er ligt nog veel werk op de plank, maar Belgische voedingsbedrijven dragen alvast bij aan het oplossen van het klimaatvraagstuk. Door het grote succes organiseren we vanaf november opnieuw 4 diepgaande sessies met energie-expert Dirk Van den Broecke.”

“Ik doe een warme oproep aan leden-voedingsbedrijven om deel te nemen aan de tweede editie van het Lerend Netwerk”, aldus Tom.

Ook Johan Delmoitie, Juice & Grains Sustainability Lead van PepsiCo, raadt voedingsbedrijven aan om deze kans te grijpen: “Je bepaalt zelf welke topics op de agenda komen te staan en leert meer over de technologieën die je kan toepassen in de praktijk. Als voedingsbedrijf heb je niet alle oplossingen bij de hand. Maar via waardevolle netwerkmomenten als deze komen we er wel.”

Dit initiatief maakt deel uit van het Industriepartnerschap waarbinnen 17 Vlaamse innovatiepartners een geïntegreerde dienstverlening aanbieden om groei en innovatie in de Vlaamse industrie te stimuleren in de 3 volgende thema’s: industrie 4.0, digitalisering en duurzaamheid. Ze doen dat onder leiding van Agoria en Sirris en met de steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen. Meer info op www.industriepartnerschap.be
#industriepartnerschap #sterkondernemen