Dry aging: eeuwenoude traditie maakt veilige comeback

22.02.2017

Veiligheid en kwaliteit staan centraal in de voedingsindustrie. Dankzij innovatie kunnen voedingsbedrijven hun producten voortdurend verbeteren, en ervoor zorgen dat ze ook smakelijk zijn en blijven inspelen op de trends. Een van die trends is “dry aging” van rundsvlees. Innovatieplatform Flanders’ FOOD startte daarom het onderzoeksproject OPTIDRYBEEF om kennis te delen over drooggerijpte rund, dat de laatste jaren sterk in de smaak van de consument valt.

Belgische voedingsbedrijven kunnen steunen op een uniek innovatiemodel om samen met kennisinstellingen aan innovatie te werken. 2 regionale innovatieplatformen, Flanders' FOOD in Vlaanderen en Wagralim in Wallonië, zorgen ervoor dat Belgische voedingsproducente, waaronder veel KMO's, toegang hebben tot state-of-the-art expertise. Eén van de uitdagingen waarbij Flanders' FOOD bedrijven helpt is het veilig omgaan met een eeuwenoude techniek die vandaag terug opduikt: Dry aging van rundsvlees. Met het onderzoeksproject “OPTIDRYBEEF” ondersteunt Flanders' FOOD bedrijven om mee te surfen op de dry aging trend. Het project is een antwoord op de vraag van de vleessector om meer inzicht te krijgen in de meerwaarde en veiligheid van drooggerijpt rundsvlees. Op basis van wetenschappelijk onderzoek krijgt de sector meer duidelijkheid over bijvoorbeeld de definitie van ‘dry aging’, de kenmerken van producten of criteria waaraan de grondstoffen moeten voldoen. Zo kunnen vleesproducenten en slagers de consument een kwaliteitsvol en veilig product garanderen. 

Lees meer over dry aging en OPTIDRYBEEF in het artikel Dry aging for Dummies van Flanders’FOOD.

Meer info op www.flandersfood.com