Ken jij de vier voedingstrends van de toekomst?

08.05.2019

Vegan-ijs op basis van aquafaba, groentenmacarons- en snoepjes, een smeerpasta gemaakt met kruiden en zaden van Sacha inchi en insectenkroketten: het zijn producten die de nieuwe generatie ontwikkelde in het kader van de Food At Work Student Awards. Producten die trouwens volledig in lijn zijn met de 4 voedingstrends van de toekomst: meer plantaardige voeding, voeding op maat, de digitalisering en circulair ondernemen. De eerste editie van het Food Forward Event bracht voedingsbedrijven en jongeren samen rond deze 4 trends en gaf een blik op de voedingsindustrie van de toekomst.

Circular, more plant based, personalized and smart

“Ja, de voedingsindustrie is klaar voor de toekomst”: met die openingszin gaven Sophie Bourez en Marie Demarcke van innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim het startschot van hun inspiratiesessie op het gloednieuwe Food Forward event.

Voedingsbedrijven denken vandaag aan oplossingen voor de uitdagingen van morgen. Ze werken daarvoor samen met de innovatiepolen op vier grote trends. Consumenten gaan bewust en kritisch om met voeding die ze aankopen. De eerste trend is dan ook de shift naar meer plantaardige voeding als deel van de zogenaamde eiwittransitie. De tweede trend focust op gepersonaliseerde voeding, voor specifieke doelgroepen bijvoorbeeld. Dat gaat van producten voor wie allergieën heeft tot specifieke concepten voor zwangere vrouwen of ouderen. Steeds minder “one size fits all” en steeds meer oplossingen voor specifieke uitdagingen.

Niet alleen de producten zelf veranderen, ook het productieproces evolueert. Zo is de derde trend gelinkt aan de digitalisering, die een enorme impact op de sector heeft. Voedingsbedrijven maken zich steeds meer de principes van de Industry 4.0 eigen, zoals het gebruik van big data. Denk maar aan bedrijven die data rond de oogst van grondstoffen gebruiken om de productie bij te sturen. Tot slot is er ook de trend om circulair te ondernemen. Bedrijven proberen niets verloren te laten gaan en reststromen te valideren. Bloemkoolrijst is zo’n mooi voorbeeld van valorisatie. Tijdens het verwerkingsproces van bloemkool gaan er kleine restjes verloren. Die worden nu ingezet om bloemkoolrijst van te maken.

Inspiration session Food Forward Event 2019

Food Forward, een bruggenbouwer tussen onderwijs en bedrijfsleven

Food Forward is een nieuw initiatief van Fevia, Flanders’ FOOD, Wagralim en sectorfonds Alimento en met als doel om onderwijs en voedingsbedrijven samen te inspireren rond innovatie en voeding. De eerste editie lijkt alvast te slagen in die opzet: maar liefst 100 personen namen deel aan de interactieve seminaries over draf als een interessante nevenstroom, fruitreststromen, eiwitproteïnen en de industrie 4.0.

Food Forward Event 2019_inspirational seminars_Wagralim_Flanders FOOD

Naast de talrijke inspiratiesessies konden de aanwezigen ook proeven van de innovatie producten die jongeren ontwikkelden voor de Food At Work Student Awards. De trends waar de sector volop op inzet, kwamen ook terug in de voedingsproducten die de nieuwe generatie bedacht. Ze verwerkten plantaardige producten – fruit, groenten, zeewier of noten - op een originele manier te in producten waar je die misschien niet verwacht. Dit jaar was het team van KU Leuven de winnaar met hun product “StratiVeg”, een bladerdeeg met 30% groenten, minder vetten en meer vezels.

KU Leuven wint de Food At Work Ecotrophelia Awards Belgium 2019

Herbeleef Food Forward via de aftermovie

Bekijk hier de fotoreportage