Travel foodservice: brengt de zomer soelaas voor de wankele start van 2021?

06.07.2021

In de reeks "Food & Figures" belicht onze economiste Carole Dembour één cijfer uit de voedingssector. In deze editie gaat ze in op de rampzalige cijfers van de travel foodservice sector.

Onze ledenenquêtes in 2020 brachten de algemene negatieve impact van de coronacrisis aan het licht, maar evengoed het grote verschil in de impact tussen bedrijven (Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld | Fevia). De coronacrisis heeft immers verschillende gevolgen voor voedingsbedrijven afhankelijk van de distributiekanales waarvan zij gebruik maken (Conjunctuurenquête: de crisis zal onuitwisbare sporen achterlaten). Zo is de foodservice één van de kanalen die hard werd getroffen, en in het bijzonder de verkooppunten op locaties die een link hebben met het toerisme. Ten opzichte van 2019, verloren deze 2 300 handelszaken in 2020 bijna de helft van hun omzet.

In het voorjaar van 2020 sloot België z'n grenzen voor toeristen. De gezondheidsmaatregelen (waaronder de verplichte quarantaine) ontmoedigden het toerisme bovendien gedurende een groot deel van het afgelopen jaar. Daar bovenop kwamen de opgelegde reisbeperkingen van verschillende landen. De daaruit voortvloeiende daling van het toerisme was op tal van plaatsen dan ook zeer nadelig voor de horeca (hotels, horeca in themaparken en in de buurt van musea, luchthavens en spoorwegstations, enz.)

Zo krompen de uitgaven voor voeding in de travel foodservice van bijna 800 miljoen euro in 2019 tot amper 424 miljoen euro in 2020, ofwel een daling met 47%. Ondanks een omzetdaling van 38% hebben autonome restaurants en cafés in 2020 iets minder zwaar afgezien. Dit valt ongetwijfeld ook te verklaren door het feit dat sommige van deze zaken konden inzetten op afhaalmaaltijden en thuisbezorging.

Onderstaande tabel toont enkele cijfers over de consumptie in de twee grootste luchthavens van ons land (Brussel-Nationaal en Charleroi). Daarin kunnen we lezen dat de verkoop van chocolade gedaald is van 1 103 ton in 2019 tot slechts 297 ton in 2020, of 0,6 kg per minuut (tegen 2,1 kg in 2019).

 20192020
Chocolade (kg)1.103.411296.785
Gebak(aantal)1.963.057528.004
Tas koffie (aantal)4.589.8851.234.543
Bier (liters)606.302163.077

Bron: extrapolatie van Fevia op basis van gegevens Brussels Airport voor 2019

En 2021 belooft nog steeds een zeer moeilijk jaar te worden voor de travel foodservice. In de eerste maanden van het jaar lag het aantal reizigers in de luchthavens bijzonder laag. Tussen januari en april 2021 ontvingen alle Belgische luchthavens samen (in volgorde van belangrijkheid in termen van aantal passagiers: Brussel-Nationaal, Charleroi, Oostende, Antwerpen, Luik) maar een gemiddelde van 270.000 passagiers per maand, tegenover gemiddeld meer dan 2,5 miljoen per maand in diezelfde periode in 2019. Dit is bijna 10 keer minder. Hetzelfde wordt vastgesteld voor het aantal geboekte overnachtingen door buitenlandse toeristen in België gedurende de eerste vier maanden van het jaar: 582.000 in 2021, tegen bijna 5,6 miljoen in 2019.

Kan de zomer, de toeristische periode bij uitstek, soelaas bieden voor deze catastrofale start van het begin van het jaar van voedingsbedrijven (en andere) die afhankelijk zijn van het toerisme? Dat is de hamvraag!