De jongeren van vandaag zijn de toekomst van morgen. De Belgische voedingsindustrie gooit al haar troeven in de strijd om de nieuwe generatie warm te maken voor een job in de lekkerste sector van het land. Maar hoe kijken jongeren naar onze sector? En wat verwachten zij van hun toekomstige werkgever? Een studie van VBO, het verbond voor Belgische ondernemingen, pakt uit met interessante inzichten.
“Bouw een brug met het onderwijs”
Onbekend is onbemind: een bevraging van het VBO stelt dat bijna 1 op 2 jongeren vindt dat het onderwijs hen onvoldoende voorbereidt op de arbeidsmarkt. “Met de Food Tech Talent bedrijfsbezoeken proberen we daarop in te spelen. Voedingsbedrijven openen hun deuren voor middelbare schoolgangers en studenten uit het hoger onderwijs”, vertelt Hélène Huyghe, Social Affairs Advisor bij Fevia.
“Onze bedrijven zijn voornamelijk op zoek naar een nieuwe generatie STEM-talent. Onder andere studenten biowetenschappen, elektromechanica, bio-ingenieurs, voedingswetenschappen zagen met eigen ogen hoe onze lekkere voeding en dranken worden gemaakt. En bovenal: hoe zij later aan het roer kunnen staan om de voeding van morgen te maken”, gaat ze verder.
Het bedrijfsbezoek aan Vandemoortele liet Henri, student bio-ingenieur een diepe indruk na: “We zagen eindelijk de theorie uit onze lessen in de praktijk. De croissants rolden er perfect van de band, maar je staat niet stil bij de vele stappen die komen kijken bij zo’n productieproces. Als toekomstig ingenieur was ik onder de indruk van de verregaande automatisering binnen het bedrijf.”
“Zet verder in op duurzaamheid”
De helft van de bevraagde jongeren vindt dat bedrijven nog meer een voortrekkersrol moeten innemen als het gaat om het milieu en de maatschappij. “Dat duurzaamheid centraal staat bij jongeren, merken we ieder jaar tijdens de Food At Work Ecotrophelia Awards. Dat is een innovatiewedstrijd waarin we de nieuwe generatie uitdagen om de voeding van de toekomst te maken”, beaamt Anke Grooten, onze Social Affairs Director.
“Minder voedselverlies, meer plantaardige voeding en gebruiksgemak: dat waren de 3 grote trends doorheen de verschillende creaties van jongeren. Trends die bovendien ook zijn opgenomen in “Wat Eten We Morgen?”, de duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie. Wat voedselverlies betreft, mikken we tegen 2025 op 30% minder voedselverlies doorheen te keten.”
Kelsey won vorig jaar met haar team de Ecotrophelia Awards met het product WheyMore, een vegetarische variant voor broodbeleg of saus, op basis van wei, een restproduct uit de kaasproductie. Een jaar later is ze als productontwikkelaar aan de slag bij FrieslandCampina.
“Mijn teamleden en ik dragen voedselverlies, en bij uitbreiding alle aspecten rond milieu en energie, hoog in het vaandel. Ikzelf zat 6 weken op stage in Afrika, dan besef je hoeveel voeding er in het westen nog te vaak verloren gaat. Via WheyMore wilden wij ons steentje bijdragen. Ook voedingsbedrijven moeten het voortouw nemen om te werken aan de groene transitie. Bij FrieslandCampina zetten ze bijvoorbeeld enorm in op verpakkingsoptimalisatie, dierenwelzijn en het aanbieden van meer plantaardige opties. Da’s fijn, want dat strookt met mijn eigen filosofie.”
“Levenslang leren is alles”
Laatste ‘lesson learned’ uit de studie van het VBO: 76% van de jongeren vindt dat werkplekleren en stages hun jobkansen helpt verhogen. Joris Vandersteene, Senior Manager HR Projects bij het VBO: “Denk aan de eerste kennismaking met het werkveld, het aanleren van praktische skills en het leren toepassen van theoretische kennis.”
Ook vanuit de voedingsindustrie geloven we sterk dat duaal leren dé ideale voorbereiding is op het werkleven. Anke Grooten: “Tegen 2025 willen we het aantal duale trajecten uitbreiden naar 150 leerlingen secundair onderwijs en studenten hoger onderwijs. Bovendien willen we ook de studierichtingen verder uitbreiden met nog meer technische opleidingen. Dat doen we samen met ons sectorfonds Alimento.”
Barbara Hendrickx liep tijdens haar masteropleiding in de biowetenschappen stage bij Taura Natural Ingredients: “Stage lopen tijdens je studie is een grote meerwaarde en kan ik alleen maar aanraden. Het was een eerste kennismaking met de professionele wereld, en dat was boeiend. Heel concreet moest ik onderzoeken hoe ik de kleverigheid van fruitpasta kon verlagen.”
Na haar stage kon Barbara onmiddellijk aan de slag bij Colac, een kmo die dessertsauzen en fruitbereidingen maakt. “Als productontwikkelaar werk ik op de R&D-afdeling, waar ik dagelijks nieuwe smaken en producten mag uittesten. Intern krijg ik regelmatig smaaktrainingen, want vanuit mijn functie is het belangrijk om smaken goed te kunnen onderscheiden. Daarnaast leer ik elke dag wel iets nieuws in het labo, fantastisch gewoon!”
Wiebe Saerens werkt nog maar een paar jaar als Product & application development technologist bij ingrediëntenproducent Solina. Ook hij vindt levenslang leren een absolute must: “Het helpt me bij mijn persoonlijke carrière om het bedrijf waarvoor ik werk vooruit te helpen. In mijn ogen is dit een win-win situatie voor beide partijen.”
Zin in om te werken in de lekkerste sector?
Bekijk de vacatures op de website van Food At Work