De 3 prioriteiten van de Waalse voedingsindustrie

06.10.2021

Samenwerking, duurzame ontwikkeling en digitalisering. Dat zijn de drie prioriteiten van de Waalse voedingsindustrie die op 23 september centraal stonden op Food Connections, het jaarevent van Fevia Wallonie en haar speerpuntcluster Wagralim. Wat kunnen we hieruit leren? In tijden van grote uitdagingen en opeenvolgende crisissen, moeten Waalse voedingsbedrijven zichzelf heruitvinden en hun huidige modellen herbekijken. Experts stelden tijdens debatten en inspirerende seminaries oplossingen voor om bedrijven te helpen hun veerkracht en concurrentievermogen te versterken.

Versterking van de samenwerking

Arnaud Bonnel, kersverse voorzitter van Fevia Wallonie, legt de komende drie jaar de nadruk op duurzame ontwikkeling en digitalisering, door de samenwerking te versterken: “Met onze concurrenten evolueren we allemaal in hetzelfde ecosysteem en hebben we gemeenschappelijke uitdagingen. De rol van Fevia Wallonie bestaat erin bedrijven te helpen om op deze uitdagingen te anticiperen, zich goed te informeren en zich zo goed mogelijk voor te bereiden, door de nadruk te leggen op innovatie.”

Vandaar het belang van een nauwe samenwerking met Wagralim, dat via haar vele projecten als een echt innovatienetwerk functioneert. En Food Connections, dat al meer dan 250 deelnemers samenbracht, is hier een perfect voorbeeld van.

Herbeleef de hoogtepunten van het event via de aftermovie

De weg naar meer duurzaamheid

Duurzaamheid is een grote uitdaging voor de voedingsindustrie. Om deze uitdaging aan te gaan, wil de sector samenwerken met de andere spelers in de keten om het hele systeem in de richting van meer duurzaamheid te sturen. Ook Fevia Wallonie wil haar bedrijven, met name de kmo’s, hierbij helpen. Tijdens de plenaire sessie van het event presenteerden verschillende sprekers hun acties om bedrijven te inspireren.

Hergebruik en recycling

Om voedselverspilling in de toeleveringsketen tegen te gaan, hergebruikt Nestlé bijvoorbeeld cacaopulp en koffieboonschillen om innovatieve nieuwe producten te maken. Een ander belangrijk aandachtspunt is regeneratieve landbouw, waarbij de hele toeleveringsketen wordt veranderd. Nestlé werkt vrijwillig samen met haar concurrenten om sneller vooruitgang te boeken, zoals bijvoorbeeld voor gerecycleerd plastic. Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux, is zich ervan bewust dat het bedrijf niet overal een antwoord op heeft, maar wil samen met partners het voedingsmodel van morgen wil co-creëren.

Bio en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Voor een ander voorbeeld van duurzaamheid legden we onze oren te luisteren bij een kmo in Doornik. Marc-Antoine de Mees, CEO van Brasserie de Brunehaut, heeft het model van zijn bedrijf herzien. En dat via een participatief beheer, door voor 100% biologisch te gaan en te opteren voor bepaalde certificaten. Met het label Prix Juste Producteur garandeert de brouwerij om 100% van haar gerst te halen bij Belgische biologische landbouwers, tegen een prijs die 30% hoger ligt dan de marktprijs. Dit is een manier om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en de Belgische landbouw te steunen. 

Water en clean label

Water stond ook op de agenda van de seminaries. Water is essentieel, maar wordt steeds schaarser. Met dit thema wil Emmanuel Vanzeveren, Business Developer bij Wagralim, Waalse bedrijven wijzen op het belang van een rationeler watergebruik, met name door het hergebruik van water.

Tenslotte werd ook het clean label besproken als een groeiende verwachting van de consument die lokale, biologische en verse producten en meer transparantie wil. Producenten innoveren al door de samenstelling van hun producten aan te passen, bijvoorbeeld door natuurlijke aroma’s, plantenextracten of via ingrediënten die vrijkomen via gisting.

Catherine Malingreau, wetenschaps- en regelgevingsadviseur bij Wagralim, vestigt de aandacht op de noodzaak om de consumenten beter te informeren over de rol van additieven die nodig zijn om kwalitatieve voeding te garanderen.

Inzetten op internationale e-commerce

E-business lijkt het nieuwe Eldorado te zijn. In een steeds meer geglobaliseerde wereld worden e-commerce en de nieuwe werkwijze van verkoopkanalen steeds belangrijker. Dimitri Duong, e-business projectmanager bij Fevia, legt uit dat sommige markten, zoals China, al volledig zijn overgeschakeld naar digitaal.

Voedingsbedrijven die aanvankelijk kozen voor een eerder traditionele route, via fysieke distributeurs, verkopen nu rechtstreeks online.

Dat is het geval voor Laboratoires Ortis, expert in fytotherapie. De Waalse producent van voedingssupplementen lanceerde haar eerste webshop voor de Chinese markt. Steve Bologne, Export Sales Manager, vertelt dat de webshop een essentiële manier is om te beantwoorden aan de noden van de Chinese consument die in minder dan 48 uur wordt geleverd. Ortis werkt ook met een Chinese website en sociale netwerken, influencers en livestreams, een krachtige marketingtool.

Om bedrijven te helpen met hun internationale ambities, lanceert Fevia Wallonie, met de steun van AWEX en in samenwerking met Wagralim en Adn, het project “internationale e-business voor voedingsbedrijven”. Dit omvat ook het faciliteren van het aanmaken van Belgische pagina’s op digitale platforms. Daarnaast stel Fevia Wallonie, in samenwerking met AWEX, een gids op die wordt geïntegreerd in de Fevia Wallonie Export Wegwijzer, en biedt ook andere initiatieven en webinars aan.