De voedingsindustrie zet verder in op e-commerce

13.07.2021

In de reeks "Food & Figures" belicht onze economiste Carole Dembour één cijfer uit de voedingssector. In deze editie toont zij aan dat de voedingsindustrie de komende jaren nog meer zal inzetten op e-commerce.

De beperkingen die de coronaviruscrisis oplegde, noopte veel bedrijven ertoe om hun digitaliseringsstrategie plots te versnellen. In dat kader meette de Economic Risk Management Group via een bevraging bij Belgische bedrijven de evolutie van hun verschillende verkoopkanalen (vóór de crisis, nu, alsook de voorspellingen voor de komende twee jaar). Eén ding is duidelijk: de online verkoop in de voedingsindustrie is, in al zijn facetten, in opmars.

Voedingsbedrijven grepen de coronacrisis duidelijk aan om hun online verkoopkanalen uit te breiden. En deze trend zal zich de komende twee jaar versnellen. Zo zal het aandeel van ondernemingen die mobiele applicaties als verkoopkanaal gebruiken vervijfvoudigen in vergelijking met de periode vóór de crisis. In de komende twee jaar gebruikt bijna één op de drie bedrijven van dit kanaal gebruik, tegenover slechts één op de 20 voordien. Bovendien zal het toegenomen gebruik van online marktplaatsen (bol.com, ebay, amazon, coolblue,...) meer dan verdubbelen (van 5% tot 12% van de bedrijven). Het aantal bedrijven met een eigen webwinkel was al sterk gestegen na de coronacrisis (+33%), maar zal in de komende jaren nog verder toenemen aangezien het om 30% van de bedrijven zou moeten gaan (tegen 16% nu). Ten slotte zal de verkoop via sociale media door drie keer zoveel bedrijven worden gebruikt (het aandeel stijgt van 9% naar 30%). De verkoop via deze laatste twee kanalen zou zelfs de verkoop via kanalen zoals fysieke winkels en op bestelling via Electronic Data Interchange (EDI), die nu al gebruikt worden door 1 op 5 ondernemingen, overtreffen.

Opvallend is dat de sterke groei van online verkoopkanalen niet gepaard gaat met een afname van het gebruik van traditionele verkoopkanalen, zoals bestellingen via e-mail of verkoop via handelsvertegenwoordigers.

Fevia ondersteunt voedingsbedrijven bij hun digitale omschakeling. Enkele voorbeelden van acties waar Fevia op inzet:

Ook de overheid kan de digitale transformatie helpen door te zorgen voor een goed innovatie- en investeringsklimaat dat bedrijven stimuleert en niet bestraft. Dit is niet alleen belangrijk om competitief te blijven, maar ook om een antwoord te kunnen geven op huidige en toekomstige, economische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen, Zie ons persbericht (economisch jaarverslag 2020): Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld | Fevia