Fairy Chocolates betovert het Midden-Oosten

25.05.2021

De naweeën van de coronacrisis laten zich nog steeds voelen bij voedingsbedrijven. Toch kijkt Ann van Acker, zaakvoerder van de kmo Fairy Chocolates, naar lichtpuntjes die de crisis aanreiken: “Laten we vermijden om bij de pakken te blijven zitten. We maakten van de crisis gebruik om nieuwe markten aan te boren”, vertelt ze. Achter de coulissen zet Fairy Chocolates alle puntjes op de ‘i’ om hun exclusieve chocolade te exporteren naar Koeweit.

Chocolade in een exclusief jasje

Fairy Chocolates is een kmo-chocoladebedrijf dat in 2015 is opgericht door Ann van Acker en Wim Geerinck. Ze introduceerden een nieuw concept op de chocolademarkt: een luxueuze praline in de vorm van het alom bekend Belgisch gebak: de éclair. Ze trokken met het nieuwe product naar ISM, de grootste zoetwarenbeurs van de wereld en wonnen daar de innovatieprijs, wat meteen het startschot was van het bedrijf. “Onze troef schuilt in de kwaliteit van onze chocolade, de creativiteit en verbijsterende verpakkingsontwerpen”, vult Ann aan.

Fairy Chocolates betovert het Midden-Oosten

Scoren in het binnen- en buitenland

“In Bahrein, en bij uitbreiding het hele Midden-Oosten, consumeren ze onze producten op speciale gelegenheden zoals huwelijken en andere festiviteiten. Leuk weetje: ik vernam van klanten dat onze chocolade werd geleverd aan de Koninklijke familie van Bahr

Fairy Chocolates levert zowel aan B2B als B2C. Ann: “In België rekenen wij high-end delicatessewinkels en bakkerijen tot onze klanten. De afgelopen twee jaar sloegen retailer Delhaize en Fairy Chocolates de handen in elkaar met een exclusief Cho’Clair eindejaarsgeschenk.

De afgelopen vier jaar exporteerde Fairy Chocolates naar Bahrein, Saudi-Arabië, Japan, Oekraïne, Marokko, Rusland, Frankrijk en Duitsland. “In Bahrein, en bij uitbreiding het hele Midden-Oosten, consumeren ze onze producten op speciale gelegenheden zoals huwelijken en andere festiviteiten. Leuk weetje: ik vernam van klanten dat onze chocolade werd geleverd aan de Koninklijke familie van Bahrein”.

De kracht van sociale media

“Tijdens de coronacrisis zijn we een webshop opgestart, die het tot op vandaag nog steeds goed doet”, vertelt Ann. “Daarnaast werk ik samen met influencers om onze producten te promoten op sociale media. Je mag de kracht van influencers allesbehalve onderschatten. Net zoals ik een match probeer te zoeken met het vinden van de juiste klanten, moet de klik er ook zijn met de influencers die mijn product moeten promoten”.

Midden-Oosten veroveren

Het Midden-Oosten is dé belangrijkste exportregio voor Fairy Chocolates. “Ik heb last-minute beslist om naar de voedingsbeurs Gulfood te trekken in Dubai. Die inspanning zal lonen, want ik kon een deal sluiten met een high-end winkelketen in Dubai die zich focust op Europese producten.

Daarnaast ben ik ook heel enthousiast over de nieuwste deal met Koeweit. Een high-end tearoom zal er onze chocolade aanbieden. Momenteel is de staat in volledige lockdown, maar ik hoop op snelle versoepelingen. In afwachting op de opening, wordt de chocolade online aangeboden aangezien de luchtvracht met 30% is gestegen. Gelukkig kan ik rekenen op de steun die Fevia haar leden aanbiedt in de vorm van webinars en retail studiereizen over de Verenigde Arabische Emiraten.”

 

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen