- Nieuws
- Food Forward Event: 3 inzichten die je moet onthouden
Het Food Forward Event, dat is tonnen inspiratie opdoen en je smaakpapillen de vrije loop laten gaan, maar bovenal: bruggen bouwen tussen het onderwijs en voedingsbedrijven. Want onze sector heeft meer dan ooit nood aan aanstormend talent dat de voeding van morgen mee wil vormgeven. “Dagelijks staan er 5.500 vacatures open in de voedingsindustrie. In deze war on talent willen we studenten aanmoedigen om te kiezen voor een fantastische carrière in de lekkerste sector”, licht Bart Buysse toe, CEO van Fevia. Dit was Food Forward in 3 takeaways.
1. Dé hotspot voor trends en innovatie
In samenwerking met Flanders’ FOOD, Wagralim en Alimento stonden er 7 inspirerende voordrachten op het menu rond de voeding van de toekomst. Het waren stuk voor stuk topsprekers die de zaal inspireerden rond trends en uitdagingen voor onze sector.
De voordrachten gingen onder meer over hoe je jong talent moet omarmen, de meerwaarde van nevenstromen, de opportuniteiten van de verplichte CO2-boekhouding en hoe we beter eten toegankelijker kunnen maken voor het grote publiek.
Eén van de voordrachten gemist? De sprekers vatten hun boodschap voor jou samen:
Welke opkomende trends zorgen voor een shift in de houding en verwachtingen van consumenten over voeding?
Als kers op de taart vertelde de inspirerende keynote speaker Christophe Jaucquet waarom we stiekem allemaal ‘healthousiasts’ zijn.
2. We bouwen bruggen tussen talent en opportuniteit
Hoe verbinden we jongeren met het bedrijfsleven? Melissa Augello, onze Event Coordinator: “We wilden dit jaar een nieuwe wending geven aan het event. Iets wat een toegevoegde waarde biedt voor zowel studenten als voedingsbedrijven. Via speeddates konden studenten in dialoog gaan met de HR-verantwoordelijken van maar liefst 11 interessante bedrijven: AB InBev, Beneo-Orafti, Belgian Pork Group, Gudrun, Cargill, Crop’s, Ferrero, Kellanova, Pomuni Frozen, Puratos en Materne.”
“Van chocolade tot andere leuke goodies: bedrijven haalden alles uit de kast om studenten te overtuigen om na hun studies bij hen aan de slag te gaan”, gaat Melissa verder.
Kim Vermeulen, Talent Acquisition Manager van Puratos: “De studenten die op gesprek kwamen, hadden op voorhand hun huiswerk gemaakt over het bedrijf. Ze hadden allemaal wetenschappelijke profielen en stelden heel concrete vragen over wat de functie van onderzoeker inhoudt. En dat loont: één student had interesse in een openstaande vacature en stelde zich kandidaat.”
Voor Gilles Smeyers, HR-verantwoordelijke voor Cargill Vilvoorde en Mechelen: “Heel wat studenten waren nieuwsgierig naar wat wij als organisatie doen, maar ook naar onze bedrijfscultuur. Dit soort gesprekken zijn heel waardevol: het gaat hier om een interessante doelgroep die we niet altijd zelf kunnen bereiken. Sommige studenten waren concreet op zoek naar een stageplaats of werk na hun studies. De eerste contacten zijn alvast gelegd om een stageplaats aan te bieden in ons R&D-departement.”
3. Eerste hulp bij... een job: de Food At Work Ecotrophelia Awards
Het Food Forward Event sloten we af met de prijsuitreiking van de Food At Work Ecotrophelia Awards. Met deze wedstrijd dagen we jongeren uit om de voeding van morgen ontwikkelen. Een vakjury beoordeelt alle aspecten die komen kijken bij het creëren van een product.
Niet alleen de smaak en textuur, maar evengoed de trends waarop het product inspeelt, de duurzaamheidsaspecten, de verpakking, etikettering en de marketingstrategie. Een niet zo eenvoudige opdracht, maar de 10 deelnemende teams bewezen dat ze de uitdagingen voor de voedingsindustrie anno 2024 kennen.
Lees meer over de trends achter de producten van de studenten
De hoofdprijs gaat dit jaar uit naar team Full’iz. Full’Iz bestaat uit een tweekoppig team dat een voedzaam ontbijt-to-go maakte.
Full'iz is een vloeibare en voedzame maaltijd op basis van fruit, vrij van additieven en is goed voor zo'n 25% van je totale energie-inname.
Guillaume en Brieuc stoten door naar de Europese wedstrijd en vertegenwoordigen ons land tijdens Ecotrophelia Europe in oktober. Hun ambities? “Wij willen ons product in de winkelrekken zien liggen. We worden doorheen het proces ondersteund door Fabienne Bister, ex-zaakvoerster van het iconische Belgische mosterdbedrijf Bister.”
Naast een geldprijs van 1.000 euro, een opleidingscheque van Alimento en de award, wonnen de jonge ondernemers ook een analyse over de smaak, geur en textuur van hun product door een team van internationale topchefs ter waarde van 1.195 euro, aangeboden door het International Taste & Quality Institute.
Brieuc: “Daarnaast lanceerden we zelf een marktonderzoek om beter in kaart te brengen wat de huidige noden zijn van de consument en hoe ons product daar een antwoord op kan bieden”. Want bij productontwikkeling hoor je continu je product te analyseren en bij te sturen. Wil je deze jonge ondernemers helpen? Vul hier de enquête in, het neemt slechts vijf minuten in beslag.
Ben je benieuwd naar de boeiende verhalen van het team? Volg hen op Instagram! Guillaume en Brieuc posten interessante content over alle stappen binnen hun ondernemersverhaal.
Het Food Forward Event kadert in de bredere duurzaamheidsambities van de voedingsindustrie om talenten aan te trekken naar de sector.
Meer weten over onze ambities, doelstellingen en vooruitgang