Food Tech Talent: de Tinder van de voedingsindustrie?

03.03.2020

Hoe verleid je technisch geschoolde jongeren voor een carrière in de voedingsindustrie? Met een date natuurlijk! Fevia en sectorfonds Alimento organiseren dit jaar onder de noemer “Food Tech Talent” een hele reeks dates tussen jongeren en voedingsbedrijven. Geen swipes dus, maar bezoeken bij onze bedrijven waar jongeren ontdekken wat de sector hen te bieden heeft. En slaat de vonk over? Wij gingen horen bij Nadia Lapage van Fevia Vlaanderen en Anne Reul van Fevia Wallonie als zij de ideale match terugvonden.

De uitdaging? Het vinden van STEM-talent

Robots in de voedingsindustrie: het lijkt sciencefiction, maar het is een dagelijkse realiteit. Ze houden onze bedrijven competitief, - gelukkig maar - en nemen het zwaarste werk over van onze medewerkers. En dat zonder concurrentie te vormen voor hen! Onze bedrijven hebben elke dag 1500 vacatures openstaan, waarvan heel wat jobs voor STEM-profielen: mensen met een opleiding in wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde dus.

Nadia Lapage: “De voedingsindustrie is de eerste industriële werkgever van het land en heeft veel troeven die vaak nog ongekend zijn. Met onze employer branding Food At Work, zetten we onze troeven in de kijker om ons beter te profileren als werkgever. Zo kunnen we de talenten van morgen aantrekken en dit doen we oa. met de bedrijfsbezoeken Food Tech Talent.” 

Anne Reul: “Vandaag vind je in een voedingsbedrijf sensoren en intelligente camera’s op tablets en virtual reality-brillen.  Maar de digitalisering en de automatisering vereisen nieuwe technische competenties die spijtig genoeg niet gemakkelijk te vinden zijn. We moeten dus STEM-talenten aantrekken naar de voedingssector.”

Een geleid VIP-bezoek

Dankzij de Food Tech Talent bedrijfsbezoeken ontdekken studenten uit het middelbaar en hoger onderwijs  het reilen en zeilen van voedingsbedrijven. Met zo’n bedrijfsbezoek kunnen de studenten zelf het productieproces volgen, waarbij machines en innoverende technologieën worden gebruikt. Kortom, een geleid VIP-bezoek met dat tikkeltje meer dankzij een ervaren gids.

De regionale televisie W-TV bracht onlangs een bezoek aan Agristo.
Bekijk de reportage hier

Nadia: “Voor de jongeren is dit dé gelegenheid om de theorie om te zetten in de praktijk, om te weten wat je moet voorzien voor een productielijn, om te ontdekken hoe bier gebrouwen wordt of hoe glazuur wordt gemaakt. De studenten tonen een oprechte interesse en een bepaalde maturiteit. Tijdens de bezoeken in Vlaanderen, vertelden ze dat dit een goede manier was om te netwerken en om de talrijke voordelen van een potentiële toekomstige werkgever te ontdekken.”

Anne:  “De deelnemende bedrijven doen veel moeite om jongeren te enthousiasmeren. Werknemers nemen de tijd om hen te inspireren en te tonen dat je in de voedingsindustrie snel kan groeien, zonder daarbij te moeten beschikken over de vereiste basiscompetenties. Het is voor de jongeren inspirerend om in rechtstreeks contact te komen met mensen die dezelfde opleiding als hen volgden.” 

De afgelopen maanden vonden er al heel wat bedrijfsbezoeken plaats.  De bezoeken worden dit jaar verder gezet in Wallonië, Vlaanderen en Brussel. Zet jij als voedingsbedrijf ook graag jouw deuren open voor STEM-talent? Dan kan je als Vlaams bedrijf rechtstreeks contact opnemen met Nadia Lapage, en als Waals bedrijf met Anne Reul

5 reden om je te laten verleiden door de voedingsindustrie

Waarom zou je als jongere aan de slag gaan bij een voedingsbedrijf? Nadia en Anne schotelen 5 redenen voor!

Anne Reul nam deel aan de Waalse bezoeken, en brengt 3 argumenten naar voren: “De voedingsindustrie verdient meer bekendheid als het aankomt op spitstechnologie: wij zijn namelijk een hoogtechnologische sector! Vervolgens is de nabijheid een belangrijke factor voor de jongeren. Wist je dat er, ongeacht waar je bent, zich altijd een voedingsbedrijf bevindt op minder dan 20 km? En tot slot, en niet onbelangrijk, de voedingsindustrie biedt boeiende jobs aan die een impact hebben op de samenleving: wie heeft er nu geen product in zijn of haar frigo of kast dat afkomstig is van één van onze producenten?”. 

Nadia vult aan met twee andere elementen: “Tijdens de bezoeken heb ik ook vastgesteld dat jongeren vragen hadden over duurzaamheid en ecologische uitdagingen. Zij waarderen bedrijven die zich inzetten voor een duurzamer voedingssysteem en acties die gericht zijn op het verminderen van de milieu-impact. Zij zien als bijkomend voordeel ook het feit dat bedrijven een waaier aan vormingen voorstelt, waardoor zij kunnen blijven leren en doorgroeien.”. 

Food At Work Days: de zoektocht naar een match, het hele jaar door

De voedingssector stelt alles in het werk om de talenten van morgen aan te trekken. Zo is Food Tech Talent slechts één van de talrijke initiatieven die de sector organiseert. 

Fevia en Alimento lanceerde onlangs de hernieuwde website www.foodatwork.be, die alle vacatures in de sector bundelt. In het kader van de Food At Work Days, organiseren Fevia en Alimento ook een reeks initiatieven en events die zich toespitsen op het motiveren van werkzoekenden om te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie. 

Anne: “Er zijn de Food At Work Student Awards  waarbij jongeren een innoverend en duurzaam product kunnen ontwikkelen. Het zijn producten die je binnen enkele jaren zou kunnen terugvinden in de rekken. Door actief bezig te zijn met een product dat ze aan een vakjury voorleggen, krijgen die jongeren de smaak te pakken voor de lekkerste sector van het land.”

Nadia: “En laten we Food Forward zeker niet vergeten, het inspiratie-event van de voedingsindustrie dat plaatsvindt op 29 april in de Wild Gallery in Brussel. Daar maken we de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards, en kun je gratis komen proeven van alle deelnemende producten. Bovendien ontmoet je er  ook de teams van de Food At Work Techno Awards, de wedstrijd die jongeren uitdaagt om een technische oplossing uit te vinden. Op het Food Forward Event krijg je eveneens een inspiratieboost van onder andere Trendwatcher Tom Palmaerts, die al vooruitblikt naar hoe de voedingsindustrie er in 2030 zal uitzien. Schrijf je nu in via www.foodforwardevent.be!”

Blijf je graag op de hoogte van alle activiteiten die deel uitmaken van de Food At Work Days? Volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter via de hashtag #FoodAtWork, en hou de Fevia kalender zeker in het oog!