Food Tech Talent goes digital

09.12.2020

“De voedingsindustrie, da’s toch niet high-tech?” Fout natuurlijk! Helaas blijken nog teveel jongeren door een verkeerde bril naar de voedingssector te kijken. En da’s jammer, want onze bedrijven zijn de grootste industriële werkgevers van ons land. Tijd dus om dat soort misverstanden de wereld uit te helpen. Dat doet Fevia samen met Alimento door jongeren bij onze bedrijven uit te nodigen onder de noemer “Food Tech Talent”. Samen met Hélène Huyghe, Social Affairs Advisor bij Fevia, en met Hilde Wynen en Cécile Beauve, beiden adviseurs bij Alimento, ontdekken we hoe jongeren ook virtueel de lekkerste sector van het land leren kennen.

Dames, ondanks corona lieten jullie toch de Food Tech Talent bedrijfsbezoeken doorgaan: waarom?

Hélène : “In deze uitzonderlijke situatie blijft het belangrijk voor leerlingen en studenten om de juiste studiekeuzes te maken. Ze weten niet altijd wat ze willen doen of in welke sector ze willen werken. En onze sector heeft veel troeven die nog te weinig gekend zijn bij jongeren.”

Cécile: “Jongeren krijgen intussen wel het gevoel dat ze iets missen. Ik kreeg zelfs te horen van sommige ingenieurs dat ze vrezen dat hun diploma minderwaardig zal zijn. In normale omstandigheden krijgen zij tal van opportuniteiten om concreet kennis te maken met een bedrijf en ervaring op te doen, via stages en bedrijfsbezoeken!”

Hilde: “Zowat iedereen heeft intussen wel een overload aan virtuele meetings, maar tegelijk beseffen studenten en docenten hoe belangrijk het is om het werkveld te blijven ontdekken. Het is belangrijk naar netwerking toe, onder andere voor stageplaatsen of sollicitaties vast te leggen. Daarom is het voor beide partijen cruciaal om te blijven inzetten op ontmoetingsmomenten.”

… Zelfs al moet dat nu noodgedwongen virtueel?

Hilde: “Inderdaad. Jongeren zijn vooral heel benieuwd naar hoe een productieruimte, een labo of een technisch atelier eruitzien. Met een beetje creativiteit kan je dat nog altijd tonen: via video’s en foto’s, en waarom ook niet via de smartphone of in de toekomst met go-pro, of een VR-bril”.

Hélène: “We moeten STEM-talenten aantonen dat we een high-tech sector zijn, iets wat ze nog veel te weinig beseffen. Zo’n virtuele bezoeken kunnen de boodschap mee ondersteunen.”

Hoe ging dat dan in zijn werk die virtuele bezoeken?

Hilde : “Er was eerst een beetje koudwatervrees natuurlijk voor zo’n digitale formule. Intussen is dat virtuele ontmoeten stilaan het nieuwe normaal. Het feit dat sommige bedrijven durfden springen, inspireert andere bedrijven om hun voorbeeld te volgen. Bovendien heeft digitaal zo zijn voordelen: we kunnen nu grotere groepen laten deelnemen, vanuit verschillende onderwijsinstellingen. Qua tijdsinvesteringen scheelt dat natuurlijk ook wat.”

Cécile: “Tijdens de bezoeken tonen de experts van onze bedrijven zelf hoe je een voedingsproduct maakt van A tot Z, hoe een productielijn werkt, wat de uitdagingen zijn en hoe je ermee kan omgaan.”

Food Tech Talent is dit jaar dus anders, maar daarom niet minder?

Hilde: “We beseften al snel dat interactie noodzakelijk blijft. Met korte online bevragingen, enquêtes of via de chat lukt dat wel.”

Cécile: “Naast live getuigenissen van medewerkers hebben we ook zelf videofragmenten opgenomen van medewerkers met verschillende functies om die te tonen tijdens de virtuele bezoeken. Zo hebben we de link kunnen maken tussen wat de studenten leren en welke jobs ze kunnen uitoefenen in de voedingsindustrie.”

En wat vonden de studenten zelf van de digitale bezoeken?

Hilde: “Wat we vooral onthouden is dat ze het enthousiasme appreciëren van sprekers die met veel passie over hun job praten en die de link leggen naar hun eigen traject. Bijvoorbeeld door een gelijkaardige opleiding of door hun parcours binnen de firma. Het is ook opvallend hoeveel studenten verrast zijn door de verscheidenheid aan jobs binnen de voedingsbedrijven.”

Cécile : “Je merkt dat ze zelfs na zo’n virtueel bezoek een beter beeld hebben van hoe een voedingsbedrijf in elkaar zit of hoe leuk de sfeer is binnen een bedrijf. Sommige studenten zagen zichzelf al in bepaalde functies terechtkomen later.”

Welke vragen of thema’s kwamen het meest aan bod?

Hélène: “Docenten en studenten willen graag een zo concreet mogelijk beeld van hoe het eraan toe gaat binnen een bedrijf. Bijvoorbeeld van hoe een bedrijf voedselveiligheid garandeert of van welke technieken en technologie er gebruikt worden in het labo. Ze hadden ook vragen over automatisering, digitalisering, en hoe de bedrijven concreet aan de slag gaan met duurzaamheid.”

Heeft de coronacrisis het beeld over de voedingsindustrie bij jongeren ook veranderd?

Hélène : “In het begin van de coronacrisis vroegen we vanuit Fevia een erkenning als essentiële sector en die is ook ook snel gekomen. Dat, en de #foodheroes campagne zijn toch duidelijke signalen die blijven hangen. Daardoor zien nu meer STEM-studenten de voedingsindustrie als een sector dat ook voor hen toekomstperspectieven kan bieden. Laten we hopen dat hierruit in de toekomst meer bezoeken vanuit het STEM-onderwijs naar onze bedrijven zullen voortvloeien!”  

Welke tip willen jullie geven aan de bedrijven die willen meedoen aan Food Tech Talent?

Hilde: “Wees creatief en “dare to fail”. De jongeren appreciëren sowieso al ongelooflijk dat bedrijven ook in deze crisisperiode nog tijd voor hen willen vrijmaken. Maak daarentegen volop gebruik van de troeven van een virtuele aanpak.”

Cécile: “Door bedrijfsbezoeken te integreren in je rekruteringsstrategie verhoog je de kansen om nieuwe talenten te vinden die matchen met jouw bedrijf.”

Last, but not least: zijn er nog andere initiatieven die jongeren kunnen helpen richting een job in de voedingsindustrie?

Hélène : “Met ons employer branding “Food At Work” nemen we tal van initiatieven om jongeren en werkzoekenden te linken aan de vele job mogelijkheden in onze sector. Op de website www.foodatwork.be inspireren en tonen we studenten en werkzoekenden welke jobs er vandaag beschikbaar zijn en waar ze kunnen studeren om hun toekomst te verzekeren in de heerlijke wereld van onze voedingsindustrie!”.

Lees meer over hoe de voedingssector studenten en werkzoekenden aantrekt via Food At Work

Wil je als voedingsbedrijf meedoen aan de Food Tech Talent bedrijfsbezoeken?
Neem dan contact op met Nadia Lapage van Fevia.

Wil je als school ook leerlingen en studenten meenemen op virteel bezoek in een voedingsbedrijf?
Neem dan contact op met Hilde Wynen of Vera Viaene van Alimento.