Internationaal ondernemen in 2022: wat heeft Fevia voor jou in petto?

25.01.2022

Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie. Om het internationaal ondernemen verder te stimuleren, stelt Fevia samen met de bevoegde overheidsinstanties elk jaar een actieplan op met opleidingen, buitenlandse handelsmissies, beursdeelnames en promotie-events. Ontdek wat 2022 voor jou in petto heeft!

In 2017 presenteerde Fevia “Food2025. An export strategy for the Belgian food industry”. Met deze langetermijnstrategie slaat de voedingsindustrie de handen in elkaar met de overheidsinstanties bevoegd voor internationaal ondernemen om de export van Belgische voeding en dranken verder te stimuleren.

Food2025 stelt 5 strategische doelstellingen voorop:

  1. Het vergroten van de publieke en politieke steun voor de export van Belgische voeding en dranken
  2. Het optimaliseren van de samenwerking met de overheidsinstanties bevoegd voor internationaal ondernemen
  3. Het versteken van het imago van Belgische voeding en dranken in het buitenland
  4. Het vergroten van markttoegang voor Belgische producten
  5. Het versnellen van de internationalisering van de voedingssector

Deze doelstellingen worden gerealiseerd door jaarlijkse actieplannen. We zijn dit jaar al aan ons vijfde actieplan toe!

Een greep uit de plannen voor 2022:

  • De Food Export Academy: een opleidingsreeks rond internationale handel met 4 interactieve sessies op 4 unieke locaties. Meer info, zie hier
  • Webinars rond zakendoen in de VSA, in aanloop naar de prinselijke missie in juni
  • Initiatieven om de “e-business” van Belgische voedingsbedrijven te boosten, oa op de Britse online retailer Ocado, op Alibaba’s Tmall Global en op het internationale buyer-seller matchmaking platform RangeMe
  • De visibiliteit van Belgische standhouders op voedingsbeurzen vergroten, om te beginnen met ISM 2022, zie hier
  • Een netwerkevent voor de Belgische deelnemers aan Gulfood op het Belgische paviljoen op Expo 2020 Dubai
  • Van Fevia leden en partners echte food.be ambassadeurs maken in hun online communicatie en zo de vraag naar Belgische voeding en dranken verder versterken

Ontdek het volledige Actieplan in bijlage en volg de Fevia nieuwsbrief voor updates over deze activiteiten.

#WeAreFoodBe