PepsiCo investeert in duurzamere verpakkingen

13.10.2020

PepsiCo wil samen met de verpakkingssector tegen 2025 haar verpakkingen verduurzamen, in lijn met de engagementen op www.verpakkingen2025.be. De frisdrank- en snackfabrikant werkt daarvoor aan innovatieve chipszakjes, kleinere verpakkingen en drankflessen met gerecycleerd materiaal. Dat levert jaarlijks al een besparing van 1255 vrachtwagenladingen op.

Kleine aanpassingen… met een groot effect

PepsiCo heeft als doelstelling om de impact van haar producten en verpakkingen op het milieu te minimaliseren. Het doet daartoe intensief onderzoek naar het recycleren, verminderen en opnieuw uitvinden van verpakkingen, waarbij het product niet mag inboeten op  waliteit en veiligheid. PepsiCo onderzocht of de verpakking iets kleiner zou kunnen zijn, maar met dezelfde hoeveelheid in de chipszak. Belangrijk was natuurlijk om daarbij de bescherming en houdbaarheid van het product op hetzelfde hoge niveau te houden.

En dat is gelukt! 1 cm per zak wel te verstaan. Een kleine aanpassing met een groot effect. Door het besparen van folie kon ook de inhoud van de dozen worden geoptimaliseerd. Net als het aantal dozen op een pallet, het laden van de pallets en de hoeveelheid vrachtwagens. Zo kon het bedrijf jaarlijks 1255 truck loads vermijden voor twee van haar productgamma’s. Dat gaat natuurlijk niet zonder uitdagingen, want ook het productieproces moet een grootschalige verandering ondergaan.

Van multilaag naar een monolaag

Het chipszakje zelf vormde daarbij de grootste uitdaging. Chips zijn namelijk een natuurproduct. De vorm en grootte van een aardappel, en dus van de chips, wijzigt tijdens het jaar. De inhoud van de zak is dus niet op elk moment exact hetzelfde. Toch is het proces gelukt!

Tegelijk blijft PepsiCo ook onderzoek doen naar nieuwe, innovatieve oplossingen om chipsverpakkingen nog duurzamer te maken. Denk daarbij aan het gebruik van een multilaag naar een monolaag verpakkingsmateriaal en aan duurzamere opties voor onder andere de inkt en de beschermingslaag aan de binnenkant.

Een tweede leven voor frisdrankflessen

Frisdrankflessen worden gemaakt met PET, een kunststof op basis van aardolie waarvan de productie gepaard gaat met CO2 uitstoot. rPET is gerecycleerd PET materiaal, afkomstig uit ingezamelde (fris)drankflessen. Deze flessen komen terecht bij organisaties die het omsmelten tot gerecycleerd materiaal (rPET). Dat kan opnieuw gebruikt worden om nieuwe duurzame flessen van te maken.

PepsiCo’s fruitsapflessen van het merk Tropicana zijn flessen die voor een groot aantal voor 100% uit rPET bestaan. Hierdoor bespaart PepsiCo jaarlijks tot wel 88 ton aan plastic, wat overeenkomt met 1,9 miljoen flessen gefabriceerd uit nieuwe PET. Door PET flessen te recycleren en een tweede leven te geven in de vorm van rPET draagt PepsiCo bij aan een circulaire economie.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek hier wat onze 3 nieuwe content formats voor jou kunnen betekenen