Voedingsindustrie
“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. Fevia pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.
Op zoek naar een product, merk of bedrijf uit de Belgische voedingsindustrie? Ontdek het op www.food.be
De percentages geven het aandeel van de voedingsindustrie in de verwerkende industrie weer.
Omzet
Een prijsgedreven stijging
De voedingsindustrie blijft de grootste industriële sector van België (20,5% van de totale omzet)
De omzet in volume daalt voor het 3de jaar op rij
Het aandeel van de export in de omzet is sterk gedaald
Investeringen
Een recordbedrag, maar lagere intensiteit
De voedingssector blijft de grootste industriële investeerder van België ondanks een kleinere toename
Het aandeel van de geïnvesteerde omzet daalt
Investeringen in chocolade en bakkerij nemen sterk toe, die in dranken en groenten nemen af
Buitenlandse handel
De export bereikt een recordhoogte
Handelsoverschot van 5,8 miljard euro (+17,1% ten opzichte van 2021)
54% van de uitvoer gaat naar onze grote buurlanden (NL/FR/DE)
Export buiten EU en GB vertegenwoordigt 1/6 van de export (17%)
Verre uitvoer
Een sterke heropstart
De uitvoer naar de VS stijgt relatief minder
De uitvoer naar China is gedaald
Diepgevroren aardappelproducten, zuivelproducten en chocolade zijn de belangrijkste exportproducten naar landen buiten de EU en het VK
Werkgelegenheid
Nog steeds dé industriële jobcreator
De werkgelegenheid groeide gestaag sinds 2015
De voedingssector is de grootste industriële werkgever van België
De voedingsindustrie zorgt voor 1/5e van de banen in de verwerkende industrie
Werkgevers
Een echte KMO-sector
Voor het 2de jaar op rij stijgt het aantal werkgevers
95% van de werkgevers stelt minder dan 100 werknemers tewerk
28% van de werkgevers in de verwerkende industrie is actief in de voedingsindustrie
Toegevoegde waarde
Sterke opleving in 2021
De voedingsindustrie is goed voor 18% van de toegevoegde waarde van de industrie
De toegevoegde waarde in volume van de Belgische voedingsindustrie vertoonde een sterke opleving, in tegenstelling tot de rest van de industrie
De toegevoegde waarde steeg in volume met 7,8% in 2021 (+6,1% in waarde)
Concurrentiekracht
Onze concurrentiekracht staat zwaar onder druk
In België is een uur werken 24% duurder dan in de buurlanden
Door beleidskeuzes zijn de elektriciteitsrekeningen van voedingsbedrijven in 5 jaar met de helft gestegen
De netto operationele marge heeft zich niet echt hersteld
Vorming en opleiding
Op zoek naar geschikte arbeidskrachten
Het aantal vacatures in de voedingsindustrie is historisch hoog gebleven
Er moet meer worden geïnvesteerd in opleiding op de werkplek, zoals in duale leercontracten
Digitalisering
Belgische bedrijven nemen het voortouw
De voedingsindustrie is steeds meer op zoek naar ICT-profielen
Alleen 5% van de omzet wordt uit B2C e-commerce gehaald (tegen 12% in 2021)
Wat robotisering betreft, staat de Belgische voedingsindustrie op de 4de plaats in Europa (2020)
Kerncijfers per sector
Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie. Op deze pagina vindt u de belangrijkste kerncijfers per sector.