Bison Futé voorspelt zwarte zaterdagen voor grensaankopen

01.08.2023

In onze reeks Food & Figures analyseren onze experts een kerncijfer van de voedingssector. In deze editie, analyseert onze economiste Carole Dembour de laatste cijfers van buitenlandse aankopen. En helaas werd er in het tweede kwartaal van 2023 weer een nieuw record gevestigd.

 

Met bijna 200 miljoen euro uitgegeven door Belgen in het buitenland, werd er (opnieuw) een nieuw record vastgelegd van grensaankopen van eten en drinken in het 2e kwartaal van 2023.  Dit betekent een stijging van meer dan 70% in vergelijking met dezelfde periode in 2022.  Ter vergelijking: de voedselaankopen op de binnenlandse markt stegen slechts met 10% in waarde.

Deze spectaculaire toename van grensaankopen is natuurlijk deels te wijten aan de prijsinflatie van eten en drinken. Qua volume is het verschil echter net zo opvallend. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne zijn de aankopen in het buitenland met meer dan 50% gestegen, terwijl die in België zijn gedaald met bijna 5%.

Frankrijk neemt het leeuwendeel van de taart voor zijn rekening, met 63% van de grensaankopen in het 2e kwartaal van 2023, goed voor 123 miljoen euro. Als je dat vergelijkt met dezelfde periode van vorig jaar, dan zijn de aankopen in Frankrijk meer dan verdubbeld (+109%).

Vooral het marktaandeel van grensaankopen voor dranken is bijzonder hoog.  Voor de eerste keer, overschreden de uitgaven voor frisdranken van Belgische gezinnen de kaap van 5% aan de andere kant van onze grenzen. Het aandeel van alcoholische dranken nadert de 6%, terwijl dat van koffie en thee 4% bereikte in het 2e kwartaal van dit jaar.  Dit komt niet onverwacht, gezien het bijzonder hoge belastingverschil op deze producten in ons nadeel.

Onze autoriteiten lijken zich echter niet bewust te zijn (of te willen zijn) van de omvang van grensaankopen en de rampzalige gevolgen hiervan voor de economische activiteit en overheidsinkomsten. Als er geen maatregelen worden genomen, zullen niet enkel consumenten maar ook voedingsbedrijven zich laten verleiden door buitenlandse markten, zoals Fevia Wallonie nochtans aangekaart heeft in de presentatie bij haar laatste economische jaarverslag.