Een koffiepauze met... onze food.be snacks

03.06.2021

Nood aan een pauze? Dan dienen onze food.be snacks als ideaal tussendoortje! Via onze behapbare en kant-en-klare stories, ontdek jij in no-time wat er in onze sector leeft. Eén ding is duidelijk: onze voedingsbedrijven zijn continue in beweging. Ondanks de crisis bleven onze bedrijven duurzaam investeren: zowel in het verlagen van hun milieu-impact, maar ook in voedselveiligheid, door nieuwe productiesites te bouwen en nieuwe exportmarkten aan te boren. 

Het concept van onze content format ‘food.be snacks’ is simpel. Als lid stuur jij ons jouw laatste nieuwtjes rond duurzaamheid, innovatie of investeringen door. Via onze website en sociale mediakanalen zetten wij jouw verhaal vervolgens in de kijker. Sinds de lancering publiceerde Fevia maar liefst 80 fantastische initiatieven van onze leden-voedingsbedrijven. De rode draad van al deze snacks? Dat onze bedrijven, groot en klein, op duurzame manier blijven investeren! 

Toenemende aandacht voor circulair watergebruik

Water is een schaarse grondstof en daar moeten we doordacht mee omgaan. Daarom investeerden voedingsbedrijven in een duurzaam waterbeleid. 

Zo investeerde Greenyard Prepared in een koeltoren, waardoor de site in Bree jaarlijks 5% minder water verbruikt. Dat is goed voor een waterbesparing van ruim 50 miljoen liter en het equivalent van het gemiddeld jaarlijks waterverbruik van 1630 mensen.

Lees meer

Koeltoren Greenyard Prepared

Achmed Boumrah, directeur van de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine

De Belgische mineraalwaterbottelarij Chaudfontaine maakt een topprioriteit van de bescherming van haar waterbronnen en werkt daarvoor actief samen met haar stakeholders. Concreet namen ze 590 maatregelen en worden deze inspanningen nu beloond met een platinum certificaat van de wereldwijde Alliance for Water Stewardship (AWS).

Lees meer

 

Groen ondernemen is verantwoord ondernemen

Voedingsbedrijven streven ernaar om de impact van hun producten op het milieu te verlagen. Ze investeren daarom in de nieuwste trends en technologieën om de milieu- en energie impact zo laag mogelijk te houden.

Onlangs kondigde Beyers Koffie de bouw aan van een ultramoderne en duurzame productiehal. De koffiebranderij maakt die verduurzaming waar via maatregelen zoals efficiënte branders met warmterecuperatie, een waterzuiveringsinstallatie en een maximaal gebruik van duurzame verpakkingen.

Lees meer

Beyers Koffie bouwt aan een ultramoderne en duurzame productiehal

Pastaproducent Pasta della Mamma munt uit in kwaliteit, maar ook in haar productieproces dat al jaren energiezuiniger wordt. “Tot nu toe hebben we onze CO2-uitstoot met 34% kunnen beperken”, vertelt industrieel directeur Guillaume Graulich. Concreet plaatste het bedrijf zonnepanelen en verving ze alle traditionele verlichting met led-verlichting. Pasta-stisch!

​​​​​​Lees meer

 

Crisis of niet: bedrijven breiden duurzaam uit

Nog steeds laten de naweeën van de coronacrisis zich voelen. Toch weten we al langer dan vandaag dat voedingsbedrijven tegen een stoot kunnen. De afgelopen twee jaar is er dan ook veel geïnvesteerd in het bouwen van nieuwe productiesites.

Rij je Brugge binnen of buiten ter hoogte van de afrit N31? Let dan goed op, want boven de weg bengelt er een nar, de Brugse zot om precies te zijn. Met die ludieke verwelkoming zet brouwerij De Halve Maan de bouw van haar nieuwe en duurzame bottelarij in de kijker. De brouwerij hoopt tegen deze zomer de eerste flesjes van de band te rollen. 

Lees meer

Brugse Zot zet nieuwe bottelarij ludiek in de kijker

Maak kennis met Delino, een familiebedrijf dat sauzen produceert. Met de bouw van een nieuwe, duurzame productiesite schrijft de sauzenproducent verder aan haar internationaal groeiverhaal. De nieuwe productielijn voor de warme sauzen bevat snelkoelers en een stoomketel, waardoor water en energie wordt bespaard.

Lees meer

 

Export, het paradepaardje van onze sector

In 2020 kreeg de export raken klappen, met een daling van 1,9%. Toch blijft export de groeimotor van onze sector en is die voornamelijk gericht op de Europese Unie. Voor de verre uitvoer, exporteren we het meest naar de VS, China, Japan, Canada en Saoedi-Arabië.

De vraag naar diepvrieswafels neemt toe. Ondanks de zware brand in 2018, rollen er maar liefst 35 miljoen wafels per jaar van de band bij de kmo Dely Wafels. “Vooral het potentieel in Europa is enorm. Onze ambitie is om tegen 2023 1 miljoen wafels per dag te produceren”, vertellen zaakvoerders Ellen Tournois en Davy Van Poucke.

Lees meer

Dely Wafels schrijft verder aan groeiverhaal

Laboratoires Ortis is al meer dan 60 jaar een expert in de kruidengeneeskunde. De laatste jaren bekoort de knowhow van Ortis de Chinezen. Logisch ook, want de vraag naar buitenlandse kwaliteitsproducten neemt toe, in combinatie met een stijgende, Chinese middenklasse die bewust omgaat met hun gezondheid. De Waalse voedingssupplementenproducent lanceert daarom haar eerste webshop voor de Chinese markt.

Lees meer

 

Wil jouw bedrijf ook iets delen? Vul dan dit formuliertje in