The war on talent bestrijden met 5 concrete acties

18.03.2024

Met dagelijks 4.500 openstaande vacatures in de voedingsindustrie is de nood aan talent groter dan ooit. We vroegen het aan alle aanwezigen op de Fevia Jaarvergadering, en daar kwam dit uit de bus als voornaamste bezorgdheid van de voedingsbedrijven. Wat als wie zoekt, niet vindt? Fevia onderneemt enkele concrete acties om meer (jong) talent richting onze lekkerste sector te leiden.

Deze 5 concrete acties zijn slechts een greep uit het aanbod. We plaatsen onze lekkerste sector in de kijker met een heel resem aan initiatieven, in samenwerking met loopbaanfonds Alimento. Benieuwd op welke manieren Alimento jouw food heroes kan begeleiden? Ontdek hun vele initiatieven hier.

Rondetafel: talent aantrekken

The war on talent wordt al enkele jaren gestreden. Eind 2022 organiseerde Fevia een rondetafelgesprek over de prangende vraag: ‘Hoe trekken we de food heroes van morgen aan?’. Uit die dialoog kwamen 10 relevante inzichten naar boven, die ook vandaag de dag nog heel actueel zijn. 

Helaas houdt dezelfde zoektocht onze ondernemers in de voedingsindustrie nog steeds wakker. Daarom organiseren we dit najaar een nieuw rondetafelgesprek om hierop verder te bouwen. Nieuwe talenten aantrekken anno 2024: wat verloopt al goed en waar loopt het spaak? 

Food Tech Talent bedrijfsbezoeken

Hoe zorg je ervoor dat de talenten van morgen vandaag al kennis maken met jouw bedrijf? Om jou daarbij te helpen organiseert Fevia samen met Alimento de Food Tech Talent bedrijfsbezoeken, onder het motto “Show, don’t tell.” 

Iedereen komt dagelijks in contact met voeding en dranken. Toch is een carrière binnen de voedingsindustrie nog niet meteen top of mind. We bieden jou de kans om studenten van hogescholen en universiteiten jouw bedrijf te laten ontdekken. Tijdens een bedrijfsbezoek maken wij de jongeren warm voor de lekkerste sector en kan jouw kwaliteitsmanager, productiechef of sitemanager jouw bedrijf voorstellen en met hen in gesprek gaan.

Wil jouw bedrijf ook de deuren openen voor toekomstig talent? Neem dan contact op met Anneleen Bettens.  

Food Forward Event

Heb jij 24 april al genoteerd in jouw agenda? Dan vindt het Food Forward Event plaats. In Technopolis bouwen wij ook dit jaar bruggen tussen studenten en bedrijven. Deze editie pakken we bovendien uit met een nieuwe, verbindende activiteit: een speed date tussen studenten en voedingsbedrijven! Door extra in te zetten op die persoonlijke connectie, hopen wij meer talent aan te trekken voor jouw bedrijf. Wordt het liefde op het eerste gezicht?

Ecotrophelia Awards  

Hoe zien jongeren de voeding van de toekomst? De studenten van de Food At Work Ecotrophelia Awards geven met hun innovatief en duurzaam voedingsproduct een antwoord op de vraag ‘Wat Eten We Morgen?’. Ook dit jaar nemen weer 10 teams van 7 Belgische hogescholen en universiteiten deel aan de Ecotrophelia Awards. Op het Food Forward Event laten zij jou proeven van hun voeding van de toekomst. 

In de spotlight met Food At Work

In de strijd om talent is het belangrijk om op te vallen. Fevia zet met de employer brand Food At Work de troeven van de voedingsindustrie als werkgever in de kijker bij potentiële medewerkers, scholen en de verschillende spelers op de arbeidsmarkt (zoals VDAB, Forem en Actiris). Food At Work biedt een aantrekkelijke, online vitrine om jouw voedingsbedrijf als interessante werkgever te presenteren. Een extra spotlight op jouw bedrijf kan nooit kwaad, toch?

Wat na de zoektocht? 

Uiteraard wil je jouw huidige food heroes blijven stimuleren en uitdagen door futureproof loopbanen te stimuleren. Door de toenemende digitalisering evolueert de voedingsindustrie in sneltempo. We stomen onze voedingsbedrijven klaar voor de toekomst door via ons loopbaanfonds Alimento in te zetten op futureproof competenties en loopbanen met ondersteuning en bijscholing van food heroes doorheen hun hele loopbaan. 

We blijven daarbij inzetten op het werkgeluk van elke food hero, zodat we een aantrekkelijke sector zijn waar mensen graag aan de slag gaan en blijven, en waar ze alle ontwikkelingsmogelijkheden krijgen in een kader dat haalbaar en betaalbaar is voor onze voedingsbedrijven.

Bedrijven zoals Alpro, AB InBev en Altoni-Kelderman maken hier al werk van. Neemt jouw bedrijf ook initiatieven om levenslang leren aan te sporen bij jouw personeel? Stuur dan een mailtje en zet jouw initiatief in de kijker met een food.be snacks!