Doelstelling 25

Talenten aantrekken

We blijven investeren in employer branding en het aantrekken van talenten voor een carrière in de voedingsindustrie. We doen dit via de employer brand Food At Work en een reeks acties, waaronder bedrijfsbezoeken, wedstrijden, events, inzetten op kwalitatief STEM-onderwijs en duale leertrajecten.
PDF-pictogram Download PDF fiche (428.95 KB)

Wat is onze doelstelling richting 2025?

We verhogen de instroom van talenten. 

Hoe willen we die doelstellingen bereiken?

We zetten verder in op het verhogen van de aantrekkelijkheid van voedingsbedrijven voor toekomstige talenten. Daarbij verhogen we het aantal initiatieven waarmee bedrijven talenten aantrekken en behouden, en zetten we verder in op een kwalitatieve instroom van talenten.

  • We blijven inzetten op bestaande acties, awards en events waarmee we de sector promoten bij toekomstige talenten.
  • We zetten verder in op duaal leren: kwaliteit, verhogen instroom en uitbouw, uitbouw technische opleidingen, uitbouw hoger onderwijs. Tegen 2025 willen we het aantal duale trajecten uitbreiden naar 150 leerlingen secundair onderwijs en studenten hoger onderwijs. Bovendien willen we ook de studierichtingen verder uitbreiden richting technische opleidingen.
  • We zetten in op het versterken van het STEM-onderwijs en de STEM-geletterdheid.
  • We versterken de samenwerkingsverbanden met VDAB, Forem, competentiecentra, IFAPME en de private arbeidsmarktbemiddelaars.  
  • We organiseren verschillende bedrijfsbezoeken en jobdays en breiden die uit:  
    • Roadshow Duurzaamheid in samenwerking met het Vlaams werkgeversplatform: klassen uit de derde graad van het secundair onderwijs bezoeken bedrijven in het kader van duurzaamheid. Tijdens de roadshow laten we jongeren zien dat de voedingssector dit thema hoog in het vaandel draagt. 
    • FoodTechTalent-bedrijfsbezoeken: studenten uit studierichtingen relevant voor de voedingsindustrie bezoeken voedingsbedrijven in het kader van functies die aansluiten bij hun studiekeuze.
    • Jobdays in samenwerking met Formalim en Alimento.  
  • We organiseren een nieuw kmo-event over employer branding. In dit event delen we do’s en don’ts bij aanwervingen en manieren om nieuwe medewerkers te betrekken en motiveren. 
  • We promoten de website FoodAtWork.be bij bedrijven en jongeren tijdens de Food Tech Talent-bedrijfsbezoeken, in HR-clubs en via sociale media. 

Waar staan we vandaag?

In het kader van Food At Work organiseren we samen met Alimento verschillende acties rond employer branding, het bekendmaken van de sector bij talenten en voor het aantrekken van talent. We richten ons zowel naar jongeren als naar andere werkzoekenden. 

Wat doen we concreet als sector?

  • We organiseren verschillende wedstrijden in Vlaanderen en Wallonië gericht naar jongeren: Food At Work Ecotrophelia Awards, Mecatronic Contest, Robotix’s Junior, Techno Awards…
  • We organiseren opleidingen en informatiesessies over de sector en haar beroepen voor het hoger onderwijs, werkzoekenden en Forem-adviseurs. Zo is er bijvoorbeeld het project Entr’Apprendre van de Fondation pour L’Enseignement, waarbij docenten en workshopleiders zich enkele dagen onderdompelen in voedingsbedrijven en in FormAlim. We integreren deze modules ook in de permanente vorming van docenten.  
  • We zetten in op duaal leren en op het versterken van het STEM-onderwijs en de STEM-geletterdheid.
  • We hebben strategische samenwerkingen met VDAB, Forem en competentiecentra FormAlim en Epicuris. 
  • We organiseren verschillende bedrijfsbezoeken:
    • Roadshow Duurzaamheid in samenwerking met het Vlaams werkgeversplatform: klassen uit de derde graad van het secundair onderwijs bezoeken bedrijven in het kader van duurzaamheid. Tijdens de Roadshow laten we jongeren zien dat de voedingssector dit thema hoog in het vaandel draagt. 
    • FoodTechTalent-bedrijfsbezoeken: studenten uit studierichtingen relevant voor de voedingsindustrie bezoeken voedingsbedrijven in het kader van functies die aansluiten bij hun studiekeuze.
      • Jobday in het competentiecentrum FormAlim. 
  • We ontwikkelen duale leertrajecten voor het middelbaar en hoger onderwijs. 
  • In 2019 namen we deel aan het technologiefestival Let’s Get Digital in samenwerking met het Vlaams Werkgeversplatform.
  • We organiseerden in 2019 samen met Randstad een event voor voornamelijk kmo’s rond employer branding.
  • We namen deel aan het VBO-forum Young Talent in Action, dat volledig in teken stond van jongerentewerkstelling. 
  • We maken van de lekkerste sector ook de sportiefste sector via Gusto Sportivo, het gezamenlijk initiatief van Alimento, Rikolto en Fevia om mensen in de voedingsindustrie aan te zetten om te bewegen.